Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Lord Skarplöth: "Jag flyr inte för att det är tufft"

Foto: MIA TÖRNBERG/Travronden
Hans Lord Skarplöth, vd ATG. Foto: MIA TÖRNBERG/Travronden

ATG hade extremt stora tekniska problem under gårdagskvällen.
Många kunder blev snuvade på klassiska uppesittarkvällen med V75 och omsättningen tog mycket stryk.
– Jag tillhör inte typen som flyr för att det är tufft, skriver ATG:s vd, Hans Lord Skarplöth, i ett mejl till Travronden.

Publicerad:

Från i går eftermiddag kunde inte kunder logga in på atg.se och placera sina spel till Halmstads tävlingar med V75-spel. Fortfarande, ett knappt dygn senare, är det problem på atg.se och gårdagens missöde gjorde att spelbolaget gick miste om mångmiljonbelopp samtidigt som tusentals kunder blev väldigt irriterade.

"Allvarligaste under mina sex år"

När en ny IT-chef tillträdde tidigare under året kallade du IT-avdelningen för "...redo för framtidens utmaningar...".  Vilka utmaningar var det? Efter det pressmeddelandet har ATG har löpande driftstörningar varje vecka samt ett antal mycket allvarliga.
– Gårdagen var den allvarligaste IT-incidenten vi har haft under mina sex år på ATG. Vi var extremt långt från där vi vill att ATG ska vara, skriver ATG:s vd, Hans Lord Skarplöth, i ett mejl.

– Utmaningarna vi står inför är många. Den långsiktiga utmaningen är att leverera de bästa spelupplevelserna inte bara för häst utan också inom sport och casino. Den kortsiktiga utmaningen har varit att få alla licenskrav på plats innan den 1 januari. Vi bedömer att vi lyckats med att få allt på plats. Däremot hade vi driftstörningar länkade till de kortsiktiga utmaningarna igår. Det positiva är i alla fall att vi identifierat gårdagens problem och löst det. Samma problem kommer inte hända igen. Återigen, igår var vi långt ifrån där vi vill att ATG ska vara.

Bättre medarbetare – än någonsin tidigare

Du sade dig vara trygg med IT-avdelningen så sent som i november i år. Hur kan du vara trygg med den?

– Hade jag trott att lösningen hade varit att byta ut individer på IT-avdelningen så hade jag gjort det. Jag är fortsatt trygg i att vi har riktigt bra medarbetare på plats. Bättre än någonsin under min tid på ATG faktiskt.

"Kan inte garantera"

Vad krävs för att ATG ska lägga tillräckligt med resurser på den här problematiken? Vad är det som inte fungerar i organisationen? Uppenbarligen något då de tekniska problemen återkommer gång på gång. Kompetens, gammalt IT-system eller något annat?

– Vi lägger väldigt stora resurser på väldigt komplicerade saker. I år har vi gjort ett antal stora IT-utvecklingar. Separerat spelplånboken från spelsystemet och bytt autentiseringslösning är de största ingreppen. Därutöver har vi adderat möjlighet att erbjuda sportspel och casino. I går var det dock ny utveckling länkat till spelansvarsåtgärder, som lagstiftaren kräver från och med 1 januari, som orsakade driftsproblem. Ja, vi har delar av vårt IT-system som är gamla, men vi håller kontinuerligt att byta ut mot mer modern teknik. En klen tröst en dag som denna, men det är inte samma problem denna gång som i november. Problemet är åtgärdat och kommer inte hända igen. Jag kan inte garantera att vi inte kommer att ha driftsstörningar igen. Det känns dock bra att vi inte har några ytterligare stora releaser kvar innan licensmarknaden ser dagens ljus den 1 januari.

Fått julen förstörd – och hotats

Blir det konsekvenser internt av ett sådant här fiasko?

– Konsekvenserna internt är att vi har ett stort antal medarbetare som har fått julen förstörd. Medarbetare som mår dåligt för att inte ATG levererar vad vi ska, som fått jobba istället för att fira jul med nära och kära, och som fått utstå massiv kritik och faktiskt hot.

Fortsätter som vd

I affekt uttryckte kunder att du bör ställa din plats till förfogande. Hur ser du på det? Hur länge är det här arbetet tillräckligt inspirerande för dig? Är du vd för ATG om ett halvår?

– Jag tillhör inte typen som flyr för att det är tufft. Jag har inga andra planer än att ta ATG in i den nya licensmarknaden.

Orsaken: Tuffa deadlines

Hur ser du, som IT-chef, på förutsättningarna som ges för att kunna erbjuda "spelupplevelser som är bäst i klassen"?

– Min syn är att IT-avdelningen har bättre samarbete med övriga ATG, mer kompetenta medarbetare och starkare fokus än någonsin tidigare. Jag kan inte tänka mig bättre förutsättningar och stöd från övriga organisationen. Utmaningen, och orsaken till de senaste problemen är våra tuffa deadlines i och med att den nya spelmarknaden träder i kraft den 1 januari. Vi har förändrat mer saker än någonsin tidigare, introducerat ny teknik och nya rutiner de senaste månaderna. Den absoluta majoriteten av alla ändringar har gått precis som planerat, men tyvärr så var det en av dessa ändringar, av närmare hundra genomförda, som stjälpte oss i går kväll, skriver IT-chefen Per Gutesten i ett mejl.

Styrelseordföranden: "Får utredas"

Travronden har varit i kontakt med ATG:s styrelseordförande Bo Netz och frågat om styrelsen har förtroende för ATG:s ledning när tekniska problem återkommer gång på gång i verksamheten.

– Jag fick information av Lord Skarplöth i går och vet om problemen, men jag har ingen detaljkunskap. Jag ska följa upp det, men nu är det julafton och jag gör det inte i dag. Orsakerna bakom det som hände får utredas, säger Bo Netz.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Taggar i artikeln


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.