Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Protestlistor mot att lägga ner Balltorp

Foto: Göran Lindskog/Sidmakarn
Tränarna vid Balltorp, såsom Veijo Heiskanen och Bo Falsig, får börja se sig om efter andra träningsmöjligheter om Mölndals kommun får igenom sin vilja om en parallellväg till Söderleden. Foto: Göran Lindskog/Sidmakarn

Det är infekterat i Mölndal.
Snart försvinner möjlig­heten att träna hästar på trav­anläggningen Balltorp. 
Protestlistor mot kommun­ens beslut vandrar runt i stallarna.
– Flera hundra hästar och människor skulle beröras mycket allvarligt av en nedläggning, säger Maria Holdhaus, ordförande i Åbys Monté- och B-tränarförening. 

Publicerad:

OBS! Artikel från 2017 – så lät det när Balltorps-debatten var uppe på agendan då.

Framtiden för Balltorps Stallgårdar, som byggdes sydväst som Åbytravet på andra sidan motorvägen Söderleden år 1990, har inte varit okänd. Åbytravet arrenderade under 25 års tid marken där träningsbanor och hagar finns placerade. Sedan 2015, då arrendet gick ut, har tiden förlängts löpande, men i juni kom beskedet att från och med 1 januari 2019 är det slut med travverksamheten på Balltorp. 

"Vi har en skyldighet"

Även den mark som travsällskapet fortfarande äger, vilket omfattar 35 000 kvadratmeter, ska säljas till Mölndals stad enligt en tidigare överenskommelse som fattades redan 2008 då den gamla stallbacken såldes för att bygga bostäder.

– I slutet av maj blev vi kontaktade av Mölndals stad som berättade att de kommit så långt i detaljplanen för området att det var dags att göra upp, vi har en skyldighet att sälja vår mark till Mölndals stad, säger Nils Andreasson före detta vd, numera senior advisor åt Åbytravet.

I dagsläget är omkring 300 hästar uppstallade i Balltorp.
– Dessutom är det 60-70 amatörtränare som kommer hit och selar ut och tränar sina hästar varje vecka. Skulle kommunens beslut stå fast så innebär det att vi inte kan träna våra hästar här, säger Maria Holdhaus som är ordförande i Åbys Monté- och B-tränarförening på Åbytravet. 
Nu försöker travsportens vänner påverka kommunen genom protestlistor.

– Hittills har vi fått ihop långt över 500 namn och vi har bara börjat. Många brinner för Balltorp. Det lär bli tusentals namn, och det är inte bara små amatörer från bygden, även mycket profilstarka göteborgare är engagerade i frågan. 

– Det handlar inte bara om att vi pratar i egen sak med våra hästar. Alla städer vill bevara naturområden och det här är ett sådant. Dessutom finns det beslut om att en ekodukt måste byggas för att djur ska kunna ta sig över till bevarade Änggårdsbergen på andra sidan Söderleden. Vårt förslag är att bygga den i anslutning till Balltorps Stallgårdar och göra ett hästsportcentrum där, säger Maria Holdhaus.

Idén väcktes i höstas

Idén till ett hästsportcentrum väcktes i höstas då en annan anläggning i närheten  – Gunnebos privatägda ridskola, belägen i östra Mölndal – var i samma situation. 
– Då växte en idé fram att man skulle kunna slå samman ridskolan och travet på Balltorp och på så sätt få till ett stort hästsportscentrum. På så sätt skulle området bevaras och få större användningsområde, något vi lyfte fram, säger Nils Andreasson.

Var det nödvändigt för Åbys styrelse att gå med på att kommunens möjlighet att köpa loss Balltorps Stallgårdar – även om en ombyggnation av stora delar av området skulle förhindra möjligheten att träna hästar där?
– Ja, det är jag övertygad om. Hela ombyggnationen av stallbacksområdet var ett jättestort projekt, där man var helt beroende av att staden ställde sig positiv till utvecklingen. Hade vi inte gått med på det hade det nog kunnat bli så att Göteborgs stad i samråd med Trafikverket klivit in och hävdat att man måste bygga en väg över Balltorp för att minska trycket på Söderleden.

Hur stor är intäkten för marken? 
– Den processen pågår nu, men det är som sagt inte huvudspåret. Vår målsättning är att ha kvar anläggningen.

"Ska gripa efter varje halmstrå"

Om beslutet står fast kommer en väg att byggas mellan Sisjön och industriområdet Åbro öster om Balltorps Stallgårdar samt ytterligare industrilokaler.
– I nuläget står industrilokaler tomma där, varför ska man bygga nya då? Nej, jag tror inte riktigt politikerna vet hur verkligheten ser ut i Balltorp. Lyckligtvis ska vi träffa kommunstyrelsen inom kort för att diskutera och förklara situationen, säger Maria Holdhaus.

Att människor runt Åby engagerar sig i frågan ser Nils Andreasson som positivt.
– Absolut, det är grunden i den ideella verksamheten att det finns ett engagemang och en kraft. Kan vi ha kvar Balltorp är jag jättenöjd.

Hur goda är möjligheterna?
– En sådan fråga ska du egentligen inte ställa till mig. Öppet och ärligt – jag tror inte att vi lyckas, men vi ska gripa efter alla halmstrån, säger Andreasson.

FAKTA

Drabbade tränare

Dessa proffstränare har sin rörelse i Åby Stallgårdar:

  • Bo Falsig
  • Veijo Heiskanen
  • Giuseppe Lubrano
  • Mikko Aho
FAKTA

Ekodukt

Ekodukt är ett svenskt nyord och syftar på en del broar som är avsedda för att djur skall kunna ta sig över till andra sidan vägen på ett skyddat sätt.

Ekodukter byggs för att vägen ska påverka naturen i så liten omfattning som möjligt. Ekodukter finns normalt på stora vägar och är vanligast på motor­vägar. I Sverige finns än så länge ett fåtal, bland annat en "bro" över E6 två kilometer norr om Uddevalla.

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ekodukt

Läs mer om protesten på Mölndalspostens sajt:
http://molndalsposten.se/sport/travtranare-det-ar-manga-som-blir-berorda/

ANNONS

Ämnen i artikeln



Taggar i artikeln


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.