Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Så ändrar Åby sina prisskalor: "Hästägarpsykologi"

Foto: Maria Holmén/TR Bild
Åbytravets sportchef Jon Walter Pedersen. Foto: Maria Holmén/TR Bild

Åbytravet testar under tre månader att förändra prisskalorna i vardagstravet.
Syftet är att loppen inte ska eka tomma.
– I vardagstravet är kanske hästägarpsykologin annorlunda, säger Jon Walter Pedersen i ett pressmeddelande.

Publicerad:

Banorna i sydvästra Sverige har genomgående ett problem: För få hästar anmäls till loppen. Åbytravet hade en beläggning på 63,6 procent torsdagen den 4 april – lägst av alla banor under april månad.

– Alla inom travsporten pratar om att prispengar är viktigt men loppen med högst förstapriser har ofta minst antal hästar anmälda, vilket är en märklig logik, säger Åbytravets sportchef Jon Walter Pedersen i ett pressmeddelande.

Prioriterar ned elit i budgeten

Nu väljer banan att förändra prisskalorna i vardagstravet. Prissummorna ökar för hästarna som placerar sig trea till sexa.

– I varje lopp med 30 000 kronor i förstapris kostar den nya fördelningsskalan nästan 10 000 kronor mer. Vi har därför budgeterat en halv miljon extra i vardagstravet i år, pengar som annars hade legat i de större loppen. Detta är satsning som både påverkar bredd och elit. Två grupper som är väldigt viktiga för travet, men vi upplever att glappet mellan dem har blivit större och därför gör vi detta.

Se prisskalorna i faktarutan nedan.
Tester pågår mellan maj och augusti månad.

FAKTA

Prisskalor Åby

Normal prisskala: 30.000-15.000-9.500-5.700-3.800-2.700-(2.700) kr samt 500 kr till oplacerade/diskade.

Åbys test maj-juli: 30.000-15.000-11.000-7.500-6.500-6.000-(1.500) kr samt 500 kr till oplacerade/diskade.

Normal prisskala: 35.000-17.500-10.800-7.200-4.500-3.200-(3.200) kr samt 500 kr till oplacerade/diskade.

Åbys test maj-juli: 35.000-15.000-11.000-7.500-6.500-6.000-(1.500) kr samt 500 kr till oplacerade/diskade.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Taggar i artikeln


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.