Sveriges ledande travtidning
ANNONS

"Vi kommer att satsa på Harry under året"

ATG riktar fokus mot en särskilt kundgrupp med sin nya Harry Boy-kampanj.
Hur går det till när en kampanj skapas och är det här slutet för Vinnie? Marknadschef Sten Andersen reder ut begreppen.

Publicerad:

I dagarna släppte ATG två nya reklamtrailers med fokus på det snabba, slumpbaserade, spelet Harry Boy. Samarbetet med reklambyrån Åkestam Holst har uppmärksammats av Resumé.
– Nästa vecka kommer det ytterligare två varianter i den här kampanjen, säger Sten Andersen, marknadschef på ATG.

"Vad vill vi åstadkomma?"

Hur går det till när en ny kampanj planeras?
– I korta drag så inleder vi med att se över upplägg för året; möta de olika målen och prioriteringarna. Därefter lägger vi in olika kampanjperioder där vara kampanj har ett huvudsakligt syfte. Vad vill vi åstadkomma? Vilka kunder pratar vi med? Vad vet vi om de kunderna? Sådant pratar vi med reklambyrån om samt hur vi vill framstå. Vi får sedan ta del av ett skelett till ett förslag som vi tillsammans förfinar och till sist kommer en regissör in och tar vid och ger sin syn på det.

Anpassad till reklam i telefonen

På vilket sätt, kopplat till de retoriska frågorna du nämnt, resonerar ni kring den här kampanjen?
– Att det är enkelt att vara med och spela, att Harry vinner mycket och samtidigt vill vi ge en ny energi och sticka ut.  
Filmerna som publicerats i dagarna är 20 sekunder långa.
– Mycket reklam konsumeras i mobiltelefonen, därför har vi också filmat i ett stående format som passar mobiltelefonerna bättre och de filmerna är nere på sex sekunder.

Pågår under första kvartalet

Hur länge ska den här kampanjen pågå?
– Under det första kvartalet lite på och av. Överlag kommer vi att satsa ganska mycket på Harry under året, det är viktigt för oss. Harry når ofta den spelare som kanske inte annars hade spelat, av två skäl. Det ena är en travintresserad person som inte hann fylla i en egen kupong och det andra är de som kanske inte är tillräckligt insatta men som vill delta ändå, där är Harry en bra produkt.

920 miljoner i bruttovinster

I höstas lanserade ATG nya inriktningar på Harry Boy.
– Skruvandet av spelformen har fått effekt. Jag kan säga så mycket som att Harry vann över 920 miljoner under 2017.
Och hur stor var insatsen för samtliga Harry-spel?
– Av konkurrensskäl kan jag inte nämna det, däremot kan jag säga att Harry har bättre återbetalning än vad lotter har.

Vinnie blir kvar

Vad händer kring minihästen Vinnie som agerat frontfigur i flera år?
– Vinnie kommer fortsätta att synas. Ut mot den breda massan som spelar lite då och då kommer Vinnie fortsatt att vara aktuellt och medverka, liksom vid tävlingar och event där Vinnie är populär. Däremot, om det här konceptet flyger kommer han inte att vara en central figur i marknadsföringen av Harry.
– Utöver det har vi ett tredje spår. I din tidning riktar vi fokus mot sporten och människorna bakom. Sedan i november har vi kört en sådan serie, bland annat där Villiams skötare Fredrica Sandberg varit med, och den kommer vi att fortsätta med. Marknadsföringen är lite mer uppdelad och målgruppsanpassad.

FAKTA

Åkestam Holst

Åkestam Holst är en av landets populäraste reklambyråer med uppdragsgivare som IKEA, Spendrups, Kicks och ATG. I december vann byrån det nyinstiftade priset ”International Agency of the Year” från reklammagasinet AdWeek. Byrån var även Sveriges mest prisade under 2017.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.