Sveriges ledande travtidning
Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Drivningar i fokus på domarnas konferens

Foto: Maria Holmén/TR Bild
Jonny Staf, Svensk Travsports domarbas, ledde konferensen i Knivsta. Foto: Maria Holmén/TR Bild

Förra veckan samlades måldomare från alla Sveriges banor i Knivsta för fortbildning. Mängder av ämnen stod på tapeten, men framför allt ett stack ut – drivningar.

Publicerad:

Under förra veckan anordnades en av de årliga måldomarkonferenserna. För första gången var det nye domarbasen Jonny Staf som höll i konferensen inför 23 måldomare, Thomas Dalborg som representerade de aktiva, samt medier. 

Största anledningen till sammankomsten handlar om att skapa en jämnare bedömning bland domarna runt om i vårt avlånga land. I fjol lades det stort fokus kring hur bedömningen ska vara om en kusk tar lagen i egna händer. I år var det stora samtalsämnet drivningar.
– Egentligen var det inte planerat från min sida, men det blev bra diskussioner kring det ämnet, så då blev det att vi ökade fokuset. I sig är det inte konstigt att det blev stort fokus på det i år, med tanke på att det varit debatterat. Sedan är det positivt att alla måldomare är med vid de här diskussionerna, för i dag spelar det ingen roll under vilken tävlingsdag det sker någon oegentlighet, det kommer upp till ytan ändå. Tidigare kanske det främst var V75 och V86 som fokuset låg på från medier och intressenter, men nu är domarnas och de aktivas ageranden under lupp hela tiden, något jag bara tycker är positivt. Men då gäller det att även den minsta banans domare vet hur den ska agera vid speciella fall, säger Jonny Staf.

Christian Fiores drivning i augusti diskuterades flitigt bland smågrupperna som bildades och i slutändan kom man också fram till en förändring.
– Det blir ingen reglementsändring, men däremot kommer tilllämpningen av reglementet att se annorlunda ut framöver. Från och med nu har vi sagt att alla drivningar som är värre än en dubbel C-förseelse, ska rendera i automatisk D-förseelse, alltså att man blir avstängd direkt och inte får köra eventuella tilltänkta lopp samma tävlingsdag. Det handlar om att sända ut ett signalvärde, att vi verkligen inte accepterar drivningar som är så långt ifrån vad som ska få förekomma inom sporten. Nu är det här inget stort problem, det kanske sker en handfull gånger per år, men däremot är det ett väldigt allvarligt problem att det överhuvudtaget förekommer sådana här drivningar.

Förutom de tuffa drivningarna diskuterades även drivningar ovanför axelhöjd. De förbjöds för en tid sedan, men domarna menade på att de inte riktigt vetat hur de skulle förhålla sig till den regeln.
– Vi kommer aldrig kunna göra någon milimeterbedömning kring det här och det är absolut inte vårt mål heller, men däremot ska sådana här typer av drivningar stävjas. Vi kan i dag se ett antal kuskar av det något äldre gardet som har problem med att ändra på sin körstil och det har väl delvis accepterats, men här ska vi bli hårdare. Från och med årsskiftet kommer samtliga drivningar som sker ovanför axelhöjd att beivras. Anledningen till att vi sätter årsskiftet som datum för förändringen beror helt enkelt på att vi känner att vi behöver tid till att informera kring den här tillämpningen, framför allt för de kuskar som vi känner i dag har svårt för den här regeln. De ska få en ärlig chans att arbeta med sin körstil tills dess vi inleder tillämpningen.

Hur viktigt skulle du säga att de här konferenserna är?
– Man märker tydligt att det är uppskattat bland domarna, och det vet jag ju av egen erfarenhet när jag själv satt som måldomare, att det var väldigt givande med de här konferenserna. Man får ta del av hur andra tänker, man får umgås, och man kan diskutera med högt till tak. Jag tror det är väldigt viktigt för att föra domarkåren framåt att vi diskuterar och reflekterar kring situationer som sker. För det går inte komma ifrån att det tas en hel del svåra beslut under ett år med tanke på hur många lopp som körs.

Var det något som diskuterades som du vill ta upp, förutom drivningarna?
– Vi hade en del diskussioner kring anslutningar bakom startbilen, men även halvspårskörningar. Framför allt det sistnämnda förstod vi på Thomas Dalborg var någonting som diskuterades flitigt i kuskrummen och det är någonting som vi givetvis måste se över.

Vi är framme vid 2019. Känner du att alla domarna som du ansvarar över kan döma på lika villkor? Att de har samma förutsättningar för att kunna döma på jämn nivå?
– Det har gjorts en stor satsning på mål- och domarkameror, så där skulle jag säga att det är väldigt bra kvalitet i dag. Däremot vad som skiljer från bana till bana är övrig teknik, vilket påverkar bilder och bedömningar. Jag tänker framför allt på belysning. Ju sämre belysning, desto sämre bilder får domarna att döma efter. Så där finns det fortfarande en del att göra. Men med det sagt måste jag säga att jag tycker att domarna håller hög klass överlag i Sverige. Sedan vill jag även nämna att riksdomarna som åker ut och är en del av måldomarnämnden vid större tävlingsdagar innebär jämnare bedömningar på våra travbanor, säger Jonny Staf.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.

ANNONS