Sveriges ledande travtidning
Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Flygplan bakom Allaires nej till Solvalla?

Foto: TR BILD
Philippe Allaires Traders startar i morgon i Caen. Däremot inte under Elitloppshelgen, vilket kan ha att göra med ett utbytt flygplan. Foto: TR BILD

Philippe Allairs stjärnhästar Traders och Bird Parker kan ha stoppats från Elitloppshelgen på grund av ett utbytt flygplan...

Publicerad:

Det här framkommer när Markus Myron, marknads- och kommunikationschef på Solvalla, redogör för den komplicerade planeringen som det i år innebär att flyga de franska hästarna till Elitloppshelgen. Det är Markus som haft huvudansvaret för det här området för att avlasta sportchefen Anders Malmrot.
– Vi har jobbat med tre olika agenter och varit så noggranna som möjligt för att hitta bästa möjliga lösning. Grundproblemet har varit att det flygplan som använts under de senaste åren är på verkstad och inte i trafik. Det är saker som behöver uppdateras och det tar tid.

Det ordinarie flygplanet kunde ta tolv hästar och nio skötare. I år finns möjlighet för högst nio franska hästar att åka med, men däremot endast tre skötare.
– Det är väldigt olika hur tränarna ser på det här. De flesta gör inte så stor grej av det hela och måste inte ha specifika skötare med till alla sina hästar. Det är inte så att hästarna slängs på vind för våg i flygplanet, utan det finns en specialutbildad person på plats under resan som har ansvaret och kunnandet om något skulle hända. Så här fungerade det exempelvis även förra året i Elitloppsplanet från USA. Finland har förövrigt valt samma lösning som oss i år, fortsätter Markus Myron.

Är det någon fransk tränare som valt att tacka nej till start under Elitloppshelgen bara på grund av det här problemet med antalet skötare på planet?
– Philippe Allaire hade kunnat komma annars, det går ej att utesluta. Skötarfrågan dök upp tidigt i samtalen med honom.

Philippe Allaires duo Traders och Bird Parker hade onekligen berikat årets Elitloppshelg ytterligare. Men det här är ett exempel på hur många pusselbitar som måste falla på plats innan en utländsk häst står på startlinjen i Elitloppet eller Harper Hanovers lopp. Det handlar inte bara om form, kapacitet och att bjuda in ekipaget i fråga. Nej, även ett utbytt flygplan kan i slutänden rasera alla planer. Eller en tuff avelssäsong eller kanske något helt annat som man inte ens tänkt på.

Hur många franska hästar är då klara för Elitloppsplanet?
– Det är sex just nu, så det finns ytterligare tre platser om exempelvis någon ytterligare blir inbjuden efter Prix des Ducs Normandie i morgon. Men det är inte heller något måste att fylla planet helt, avslutar Markus Myron.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.

ANNONS