Kihlström kör i ny dress
Från rosa till blått. Från Erik Adielsson till Örjan Kihlström. I november byter Kihlström dress och kör i Mustaschkampens tecken.
Erik Adielsson körde i rosa för att uppmärksamma bröstcancerfonden i oktober. I onsdags var det premiär för Örjan Kihlström i ny skrud när toppkusken fram till början av december tävlar för att uppmärksamma Mustaschkampen, som i samarbete med Prostatacancerförbundet har som syfte att samla in pengar till forskning och opinionsbildning.
Svensk Travsport är huvudsamarbetspartner till Mustaschkampen för andra året i rad och Kihlström har tillsammans valt att byta dress för ändamålet.
– Det här är en jättechans för mig att hjälpa till att uppmärksamma kampanjen. Det är 10 000 män om året som får diagnosen prostatacancer och i travsporten finns många i målgruppen av de som drabbas, män över 70 år. Jag hoppas att jag får stå i vinnarcirkeln många gånger med dressen så den syns. Det är ett sätt att få igång snacket helt enkelt, säger Örjan Kihlström.
Under kampanjen kommer pins och reflexer att säljas. Dessutom tävlar en utvald kusk i en specialframtagen hjälm under fyra V75-dagar: Eskilstuna 5 november, Bergsåker 12 november, Solvalla 26 november och Jägersro 3 december. Hjälmen auktioneras sedan ut på banan. Här är aktiviteterna i samband med de fyra V75-dagarna:
- Det kommer att säljas pins och reflexer.
- En känd kusk kommer att köra med en Mustaschkampenhjälm som under tävlingsdagen auktioneras ut till publiken.
- Lokala prostatacancerförbund kommer att finnas på plats och informera.
- Uppmaning om att skänka pengar via SMS och Swish kommer att rulla i intern-TV och av speakern.
- (Eventuella) Lokala arrangemang av banorna kommer också ske med exempelvis fler auktioner.
- Vill du bidra redan nu kan du köpa pins eller reflexer i Svensk Travsports webbshop: http://shop.travsport.se/
Det går även att skänka valfritt belopp genom Swish på nummer 1230 5662 73, skriv texten ”Trav”.
Eller SMS:a Blått50 eller Blått100 till nummer 729 29 för att skänka 50 kr eller 100 kr.
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.