Sveriges ledande travtidning
Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Statistik: Så många betalande på trav i juli

Foto: Maria Holmén/TR Bild
Har Sverige världens bästa travpublik? Foto: Maria Holmén/TR Bild

Hur många betalar för att gå på trav?
Pegasus lägesrapport avslöjar svaret.
Flest betalande under juli månad var på Årjängstravet.

Publicerad:

I linje med Pegasus 2020 fick banorna själva välja ut ett antal dagar – beroende på banan storlek – som var uttalade publikdagar. Där ingick även att sätta upp mål för såväl total publiksiffra som antal betalande. Lägesrapporten visar hur utfallet var i juli månad, om än med några saknade siffror.

Karlshamn och Boden bäst

Några banor uppvisar goda resultat:
Visby, Gotlandslöpning 10 juli: Mål på 4 500 personer varav 2 000 betalande. Nådde upp till 4 728 samt 1 892.

Karlshamn är en av få banor som med lätthet slog båda nyckeltalen. 4 000 besökare varav 700 betalande var målet och utfallet blev 4 355 respektive 1 144. Även Boden lyckades med det under Björnkampen: 2 680 (mål 2 500) samt 825 (mål 500).

Ekonomisk framgång i Årjäng

Den bana som hade det högst ställda målet vad gäller betalande publik i procent var Årjäng. 37,5 procent. Publiksiffran ”bommades” kraftigt 10 198 jämfört med målet 12 000 medan antalet betalande uppgick gill 4 202 personer vilket ger 41,2 procent betalande – sannolikt årets högsta siffra.

Stor andel fribiljetter

Jägersro slog båda målen under Åbergsdagen, noterbart är dock att med de stora tävlingsdagarna medföljer automatiskt en mängd fribiljetter. Axevalla och Jägersro hade tillsammans under sina två största dagar ett mål på 22 000 besökare varav 7 000 betalande.

I dokumentet framgår det vilka mål som är uppsatta för kommande stortrav, läs mer i faktarutan nedan.

FAKTA

Publikmål augusti 2019

Åby Stora Pris, 10 augusti: 8 000 varav 2 000 betalande.
Jubileumspokalen, 14 augusti: 5 000 varav 2 000 betalande.
E3-finaler Örebro, 17 augusti: 4 000 varav 1 000 betalande.
Sundsvall Open Trot, 24 augusti: 15 500 varav 2 270 betalande.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.

ANNONS