Sveriges ledande travtidning
Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Utbildar banorna i värdskap: "Vill höja lägstanivån"

Foto: Malin Albinsson/TR Bild
Mats Heed, vd fm reklam. Foto: Malin Albinsson/TR Bild

Värdskapet ska bli bättre på landets travbanor.
Till sin hjälp har förbundet tagit fm reklam som nu ska utbilda banorna.
– Alla banor kämpar på så gott de kan men vi ser en stor kvalitetsskillnad och vi vill vara med och höja lägstanivån, säger Mats Heed, vd för fm reklam.

Publicerad:

I linje med Pegasus 2020 ska travsporten vara mer välkomnande, på flera olika fronter. Till exempel för aktiva, för personer som vill testa på travsporten i olika travskolor och även för publik på banorna. Därför satsar Svensk Travsport nu på att utbilda banorna.

– Vi kom med ett förslag till ST, kopplat till Pegasus 2020, och fick napp. Så vår uppdragsgivare är förbundet, säger Mats Heed.

Drar igång på allvar i oktober

Hur kommer arbetet se ut och när drar ni igång?

– Vi har haft inledande telefonmöten med Halmstad, Jägersro, Örebro samt Bergsåker och Dannero och första mötet på plats är 21 oktober på Jägersro. Målsättningen är att vi gör det här så bra att vi ska nå ut till alla banor i landet.

– Arbetsprocessen är uppdelad I olika steg: start up, projektmöte, actionplan, learning by doing, examensdag och utvärdering. Vi arbetar med det personliga mötet på plats och införsäljning av en eventdag som vi gemensamt arbetar med.

"Kunden ska känna sig trygg"

Vad är värdskap för dig?

– Det enkla svaret är: Att få kunden att känna sig trygg. Jämför man med andra sporter skiljer sig travet på ett negativt sätt. Inga numrerade läktare och så vidare. Vi vill sänka ribban, det ska in krävas att ha med sig en travinitierad person vid ett förstagångsbesök för att man ska förstå. Målet är att det ska vara begripligt och välkomnande direkt.

FAKTA

Arbetsprocessen

1) Startup

2) Workshop/projektmöte fem månader före eventdagen

3) Actionplan. Fyra månader före eventdagen. Planering av säljverktyg och marknadsföring.

4) Learning by doing – två månader före eventdagen. Start av införsäljning/marknadsföring.

5) Examensdag – dagen då eventet hålls

6) Utvärdering – senast två veckor efter eventdagen

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.

ANNONS