Sveriges ledande travtidning
ANNONS

"Våt filt över affärerna"

Foto: TR Bild
Bilden är ett montage. Foto: TR Bild

Svensk Travsport tvingas att spara under 2020.
Med ett år på den nya spelmarknaden finns inte ett enda avtal på plats med något spelbolag förutom givna ATG.
– Det går trögt, säger styrelseordförande Marjaana Alaviuhkola.

Publicerad:

Såväl ATG som ST lobbade för omreglering av spelmarknaden, inte allra minst genom spelpolitiska sidan Lika Villkor.

Glorifierande bild stämde ej

Med ett års facit i hand: Var det fel att lobba för omreglering av spelmarknaden?

– Nej, det var definitivt inte fel, sedan kanske Lika Villkor-projektet målade upp en väldigt ljus bild om framtiden, men alternativet att stanna i monopolet hade inte varit rätt väg. Vi ska vara glada att det blev såhär men bilden som målades upp med ökad omsättning och fler kunder har inte blivit av, säger Marjaana Alaviuhkola.

– Vårt dotterbolag (ATG, reds. anm) har tagit marknadsandelar och har en bra position på marknaden men i en annan totalekonomi än vad man trodde. Vi har separerat för att vara konkurrensneutrala, säger Maria Croon, vd på Svensk Travsport.

"Finns intresse för rättigheter"

Hur går arbetet med att skriva fler avtal med andra spelbolag?

– Det finns ett intresse för sportdata: ljud och bild. Tillgången till den ger en helt annan upplevelse, säger Maria Croon.
– Men det är svårt att få till affären, det går trögt även om det finns möjligheter, säger Marjaana Alaviuhkola.

Höga förväntningar infriades inte

Är inte det här ett misslyckande?

– Allt det här får sättas i ljuset av förväntningarna som var extremt höga. För spelbolagen har det varit många andra bitar att arbeta med som en konsekvens av den nya lagstiftningen. Så jag tycker inte att man behöver se det som ett misslyckande och vi har ju dessutom tilläggsutredningen som pågår där frågan om en marknadsavgift behandlas. Det är något som påverkar dialogen med spelbolag, säger Maria Croon.

– Vi vet inte vilken typ av reglering som staten kommer med, det blir som en våt filt över affärerna. När vi vet det så kommer det att vara enklare att prissätta våra produkter, säger Marjaana Alaviuhkola.

 

ANNONS

Ämnen i artikeln



Taggar i artikeln


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.