Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Vinster betalades inte ut – kunder fick upplysa ATG

Foto: Skärmdump, atg.se
Rätt V4-rad 28 oktober. Foto: Skärmdump, atg.se

28 oktober råkade ATG ut för ett fel vid utbetalningen av vinster på Bollnäs V4-omgång.
Efter att en spelare hört av sig flera gånger betalades vinsten ut i klumpsummor först drygt två dygn senare.
– Hade jag inte varit vaksam själv tror jag inte att jag fått pengarna, säger spelaren som vill vara anonym.
– Vi hade inte koll på felet förrän kunder som saknade pengar hörde av sig till oss, säger Marcus Wahlman totochef på ATG.

Publicerad:

Bollnäs arrangerade förmiddagstävlingar lördagen den 28 oktober med V4- och V5-spel. En kund lämnade in sitt system. Redan efter den första avdelningen där storskrällen Super Lux vann anade han oråd.
– Då hörde jag i ATG-Live att ingen hade streckat hästen men det visste jag ju var felaktigt eftersom jag hade hästen markerad, säger spelaren som vill vara anonym.

Jan ”Bagarn” Blomkvist arbetade i ATG-Live vid den aktuella tidpunkten.
– Tittaren har helt rätt, det var precis vad jag sa. Jag hade banljudet i mina lurar och fick höra att hästen var ostreckad och okritiskt uppslukad av ”wow-händelsen” i form av en ostreckad häst som jag aldrig varit med om, så sa jag det själv som en ren reflex. Det visade ju sig vara fel men oavsett vilket skulle jag givetvis ha kollat upp det själv innan jag sagt något.

"Hade inte fått några pengar om jag inte legat på"

Liksom de övriga tre vinnarna. Någon utdelning presenterades inte enligt kunden, först på kvällen tog han del av den – men några pengar dök inte upp.
– På söndagen ringde jag upp ATG och berättade om fallet och personerna jag pratade med lät ovetande och det var lite stuket att man inte kunde rätta sin egen kupong.

Efter två samtal på söndagen och tre på måndagen kom pengarna. V4:an betalade 56.887 kronor.
– Men inte hela summan direkt utan fem överföringar á 10.000 kronor och en på 6.877 kronor. Fortfarande stå det ”Summa: 0,00 kr” på mitt spelkvitto.
Kunden är skeptisk till hanteringen.
– Min övertygelse är att jag inte hade fått mina pengar om jag inte legat på. Samtidigt, hur ska man kunna lita på att det var sex vinnande system? Eftersom min kupong inte visar på att jag har fyra rätt. Var det sju vinnare då egentligen?

"En hypotetisk fråga"

ATG:s totochef Marcus Wahlman medger att det var kunder som uppmärksammade spelbolaget på felet.
– Jag kan förstå att han upplevde att han fick ligga på för att få sina pengar eftersom de inte kom per automatik som det normalt ska göra.
Hade ni koll på problematiken?
– Vi hade inte koll på det förrän någon av de berörda kunderna hörde av sig. Det är inte ovanligt att kunder upptäcker fel.

Så hade inte kunderna hört av sig hade de inte fått sina pengar?
– En ganska hypotetisk fråga. När en kund hörde av sig såg vi felet och kunde åtgärda det.

"Då behöver man spå in i framtiden"

Är det rimligt att kunder ska behöva upplysa om fel? Varför ringde det ingen varningsklocka i ert system?
– Ja, varför ringde det ingen varningsklocka… Det finns ingen varningsklocka på det här felet. För mig är frågan ganska hypotetisk.
Hypotetisk? Är inte den konkret?
– Ja, alltså, vi hade inte räknat med att det här felet skulle kunna uppstå. Därför är det svårt att förutse något sådant och bygga ett larm kring det. Då skulle man behöva spå in i framtiden, det tycker inte jag är rimligt. 

Spelarna ska kunna känna sig trygga

Skickades det en rapport till Lotteriinspektionen?
– Ja, LI är informerade om att vi hade problem den dagen. Vi hade kommunikationsproblem med Norge som gjorde att vi fick beräkna utdelningen manuellt. Samma fel hade vi på V5-spelet men där betalades vinsterna ut automatiskt. Tyvärr skedde inte det per automatik på V4-spelet när vi lade in manuellt resultat.
Kan kunderna känna sig trygga med att det var just sex vinnare och att därmed rätt belopp betalades ut?
– Ja.

Har ni gjort någon åtgärd för att det här inte ska kunna ske igen?
– Ja. Oavsett vad som har hänt innan ska det värdet vi lägger in manuellt slå igenom och betalas ut. 

"Kan bara beklaga det"

Informationschef Patrik Brissman:
– Anledningen till dröjsmålet med utbetalningen var att en utredning inleddes. Just denna specifika kund fick sex saldojusteringar, fem á 10.000 kronor och en på 6.887 kronor, av det skälet att personen som gjorde saldojusteringarna inte har behörighet att göra saldojusteringar som är större än 10.000 kronor.
– Om en kund känner att han, eller hon, inte fick tillräckligt snabb information från ATG så kan jag bara beklaga det.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.