Sveriges ledande travtidning
Sveriges ledande travtidning
ANNONS

”Visat tidigare att han kan slå de här hästarna”

Foto: Malin Albinsson/Lars Jakobsson/TR Bild
Daniel Redén plockar ut Propulsion i Prix d'Amérique på söndag. Foto: Malin Albinsson/Lars Jakobsson/TR Bild

Propulsion kommer att vara med i Prix d’Amérique. Han gick sitt sista jobb innan resan ned till Paris under måndagen och Daniel Redén har bestämt sig för start.
– Vi åker inte ned bara för att vi tycker att det är kul utan vi vill vara med och göra upp om det, säger Solvallatränaren.

Publicerad:

Feberslängen efter den senaste starten har gjort att Propulsions (e. Muscle Hill) deltagande i Prix d’Amérique (€900 000) har varit ovisst. Men efter ett jobb på Furuby Gård lämnade Daniel Redén klartecken. 

Propulsion lastas på bussen ned mot Paris för sitt tredje raka framträdande i storloppet. En resa som inleds under tisdagen. Förra måndagen gick åttaåringen ett tuffare jobb hemmavid – och Daniel Redén beskrev det som att hästen tog ut sig mer än vad han gör i lopp.
– Jag körde lite tuffare än vanligt med honom och så lade jag på en intervall ytterligare mot vad jag brukar. Han brukar gå fem intervaller när han tränar, men den här gången blev det sex. Han hade högre puls nu mot vad han brukar ha efter lopp. Det är bra. Då vet jag att han kommer att gå framåt som efter ett lopp också, säger Daniel Redén.

Vad hade han i puls efteråt?
– 82.

Och han brukar ligga på i träning och tävling?
– Efter träning hemma brukar han aldrig komma upp i mer än 67. Det ska sägas att han är extremt onormal den här hästen och att vi alltid tar pulsen tolv minuter efter träning och tävling. Det är viktigt att lägga till. Efter tävling brukar han ligga på allt mellan 62 till 80 slag.

Ett tagit gick snacken om att Propulsion skulle ha startat på Solvalla den 19 januari, men hästen fanns inte med i anmälningslistan när den blev officiell en knapp vecka innan. Ett beslut som Daniel Redén i efterhand var nöjd över.
– Jag var rädd att banan skulle bli dålig och jag ville inte tävla honom med brodd. Det visade sig att brodd krävdes den tävlingsdagen så det beslutet är jag glad över att jag tog, säger han.

Propulsion kommer inte att ha startat på en månad när han ger sig ut på kolstybben i Paris, men det är ingenting som oroar Daniel Redén.
– Min förhoppning är att han ska komma dit i toppform. Som jag tränat honom nu hoppas jag att han ska vara nära den och när han har haft toppform har han visat sig kunna slå de här hästarna. Vi åker inte ned bara för att vi tycker att det är kul utan vi vill vara med och göra upp om det.

Han har provat på Prix d’Amérique två gånger tidigare med en fjärde- och tredjeplats som resultat, vad krävs för att ni ska nå överst?
– Toppform och att han får rätt resa under vägen. Så är det ju.

Är det sista chansen för honom i Prix d’Amérique som du ser det?
– Ja, det tror jag. Det tror jag.

2017 hade stallet fyra hästar med i det franska storloppet. 2018 hade man tre och i år blir det två. Det är Lionel N.O. (e. Look de Star) som kommer att göra Propulsion sällskap ned till Paris och den norskfödde hingsten gör därmed sin fjärde raka start i Prix d’Amérique. 

I fjol galopperade han bort sig, men 2017 slutade han trea bakom Bold Eagle och Belina Josselyn. Senast var han ute i ett gulddivisionsförsök på Bergsåker tillsammans med Göran Antonsen där han slutade fyra i ett lopp som Zenit Brick vann.
– Prestationen för honom på Bergsåker senast spökade lite på grund av banan och brodd. Det finns ingenting som tyder på att han ska vara dålig och för mig är det en självklarhet att han startar så länge han inte visar att han är sjuk. Han har allt att vinna och ingenting att förlora.

ANNONS

Ämnen i artikeln

Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.

ANNONS