Nu har du chansen att klä dig som din kuskidol
Välkända kördressar som t-shirts ska sätta färg på STL Sommartrav. Tröjorna börjar säljas under elitloppshelgen.
– Det är en jättekul grej det här med tröjorna, förhoppningsvis blir det en hel del tröjor som säljs och syns ute på banorna, säger Carl Johan Jepson.
Kördressarna som blir t-shirts tillhör landets sex segerrikaste kuskar från i fjol: Mats E Djuse, Magnus A Djuse, Ulf Ohlsson, Carl Johan Jepson, Örjan Kihlström och Björn Goop.
Carl Johan Jepson gillar initiativet och hoppas på välfyllda publikplatser den kommande tiden.
– Jag tror att intresset för att köpa en kusktröja kommer komma mer och mer. Det är mycket folk på banorna under storhelgerna och även under STL Sommartrav. Det här med tröjförsäljningen är jättekul och ett bra initiativ. Jag hoppas att det ska bli lyckat, säger han.
Tillsammans med sin sponsor Passera AB donerar de 50 kronor per tröja för de 400 första som säljs med Jepson-tryck. Pengarna går till Barncancerfonden.
– Det var ett gemensamt beslut, vi vill vara med och bidra till Barncancerfonden. Det är en viktig organisation och det känns som ett bra val, att kunna vara med och bidra till viktig forskning.
Tröjorna finns i både barn- och vuxenstorlekar och säljs till självkostnadspriset 199 kronor vid samtliga tävlingsdagar som ingår i STL Sommartrav, totalt 28 stycken dagar från 31 maj i Mantorp till 20 augusti på Solvalla. Som en försmak inför vad som komma skall under sommaren så inleds försäljningen redan under elitloppshelgen. I ett STL Sommartrav-brandat tält som kommer stå vid Solvallas nedre entré (Hästsportens Hus) gäller dessutom kampanjpriset 99 kronor för den som köper STL Sommartrav-passet – en rabatterad biljett som gäller för alla STL-dagar i sommar.
– Det här är en av våra stora fokuspunkter under sommaren som vi hoppas ska skapa en extra dimension för våra banbesökare. Precis på samma sätt som att man köper en matchtröja med sitt favoritlag inom andra sporter finns nu möjligheten att klä sig likt hur ens kuskidol ser ut på banan. Det känns dessutom fantastiskt att vi kan sälja dem för ett så lågt pris som 199 kronor, vilket är ett rent självkostnadspris. Det är inte meningen att vi från vår sida ska tjäna pengar på detta – vi vill att travsporten ska spridas i så stor utsträckning som möjligt och att vår publik ska känna sig engagerade och glada. Det hoppas vi att denna satsning ska bidra till, säger Tomas Fyhr, marknadschef på Svensk Travsport.
Fotnot: Travronden är en samarbetspartner till STL Sommartrav.
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.