Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Markus Myron om samarbetet med Siegelman Stable

Foto: Pressbild/Siegelman Stable/TR BILD
Internationella kunder till Siegelman Stable får även lära sig svenska uttryck som synes på tröjans tryck. Foto: Pressbild/Siegelman Stable/TR BILD

Artisterna Justin Bieber och Post Malone, NBA-legendaren Dwayne Wade samt tv-profilen och modellen Kendall Jenner är några av världsstjärnorna som burit plagg från Siegelman Stable.
På fredag lanserar det relativt nya varumärket en kollektion i samarbete med Solvalla inför Elitloppet 2023.
– Exakt hur samarbetet ser ut vill jag inte gå in på i detalj men vi tog den första kontakten, säger Solvallas marknadschef Markus Myron.

Publicerad:

Upprinnelsen till det unika samarbetet tog sin början när pandemin drog in över världen. Amerikanaren Max Siegelman har själv ingen historia inom travsporten – det har däremot hans pappa Robert Siegelman som var travtränare.

Max arbetade som kreatör inom marknadsföring med stora internationella bolag, däribland kändisar och musiker. Pandemin gjorde att resandet decimerades och han fick tid över till annat. Resultatet blev att han använde logotypen från pappans stall.

“Började experimentera”

– Han började experimentera med familjens varumärke och skapade sportkläder som snabbt blev populärt och bars av stora kändisar, säger Solvallas marknadschef Markus Myron.

Till Expressen har Siegelman beskrivit att han blev utfrågad om plaggets bakgrund varje gång han bar något med stallets logga på.

Världsstjärnor skapade hype

– Jag förklarade bara att det var pappas tävlingsstall, säger han till tidningen.

Intresset för plaggen gjorde att varumärket tog fart. Den amerikanske rapparen Future hade på sig ett av plaggen i en musikvideo och sedan dess har bland annat artisterna Justin Bieber och Post Malone, NBA-legendaren Dwayne Wade samt tv-profilen och modellen Kendall Jenner burit kläder från Siegelman Stable.

FAKTA

Kapselkollektion

En kapselkollektion betecknar, i kläd- och modevärlden , en serie kläder eller produkter, som i allmänhet består av några bitar i begränsad serie, som distribueras under ganska kort tid, från några dagar till några veckor och placeras i det intervall utanför den permanenta eller säsongs samling. Trots att det används mycket från 2000-talet har principen funnits i flera decennier.

Källa: Wiki.

Oftast produceras endast limiterade utgåvor, så kallade kapselkollektioner, vilket också medför en rejäl prislapp.

Exklusivt erbjudande med gott syfte

Företaget beskrivs sig enligt följande:

”Siegelman Stable är ett familjeägt företag som kombinerar hästkapplöpningar och lyxigt mode. En del av intäkterna går till en organisation som arbetar terapeutiskt med hästar.”

– Max far initierade den verksamheten där hästar används, säger Myron.

Krigsveteraner med svåra trauman och utsatta ungdomar kan stöttas i det sammanhanget.

Slängde ut en krok – i höstas

Men hur kommer det sig att Siegelman Stable gör en kollektion till Elitloppet 2023?

Dels har det med logotypens DNA att göra, dels har liknande kapselkollektioner gjorts – bland annat till Hambletonian. I Expressens artikel öppnade Max den här dörren på glänt.

– Vi har faktiskt haft många som beställt från Sverige. Jag tror att det beror på att travsporten är så stor där. Det är fantastiskt. Om Sverige vill att vi ska ha en popup-butik så hade det var väldigt roligt. Kanske inför Elitloppet? sade han i höstas.

Foto: Pressbild Siegelman Stable/TR BILD
Vilken typ av merchandise föredrar du? Foto: Pressbild Siegelman Stable/TR BILD

På fredag släpps den exklusiva kollektionen Elitloppet 2023.

– Vi har haft kontakt med Max under ett antal månader, säger Markus Myron.

“Vi tog den första kontakten”

Har ni efterfrågat en kollektion? Betalat för den?

– Exakt hur samarbetet ser ut vill jag inte gå in på i detalj men vi tog den första kontakten, ja och nu släpps kollektionen på fredag med ruskigt snygga grejer.

Vilket är ett syfte?

– Skapa uppmärksamhet och ett intresse för Elitloppet på ställen där vi normalt inte syns, att nå en ny målgrupp.

Inte kostnadskrävande för Valla

Givet kändisarna som kan kopplas till varumärket låter det dyrt för er.

– Det har jag inte upplevt att det har varit. 

Nyheten om kollektionen har uppmärksammats i Kingsize Magazine och i ett pressmeddelande säger Max Siegelman:

– Vi är mycket glada över att släppa den här nya kollektionen som inspireras av Elitloppet. Vi letar alltid efter sätt att lyfta fram det fina och spännande med travlopp och Elitloppet är ett av de mest ikoniska evenemangen i branschen. Vi hoppas att den här kollektionen tas emot som en hyllning till hästarna, tränarna och fansen som gör den här sporten så speciell.

Solvalla har egen merchandise kopplat till Elitloppet och det är den som distribueras runt och på banan, inte Siegelman Stables produkter.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.