Publiksiffran Elitloppet 2025
BROMMA. Travfansen fick återigen se en fransk vinnare av Elitloppet.
Evenemanget besöktes av 16.434 personer – ett tapp från i fjol med ett antal hundra personer.
– Inga stora avvikelser, säger Solvallas vd Per Olav Andersen.
Den relativt nytillträdde vd:n hoppades på en ökning den här söndagen men utfallet blev ett tapp på 658 personer jämfört med i fjol. Trots det är han relativt positiv.
– Hockey-VM pågår och det har pressat upp hotellpriserna vilket kan ha avskräckt långväga gäster. Annars är första utvärderingen positiv. Vi har haft en markant tillväxt på våra serveringsställen och kommer, när vi synkat ihop allting, att studera statistiken närmare, säger Per Olav Andersen.
För elitloppshelgen i sin helhet – fredag till söndag – blev besöksantalet 33.192 personer. En minskning med fyra procent.
Elitloppssöndagen – här är publiksiffran år för år
- 1952: 16.788
- 1953: 14.912
- 1954: 13.031
- 1955: 14.273
- 1956: 13.477
- 1957: 12.267
- 1958: 10.881
- 1959: 11.590
- 1960: 12.497
- 1961: 9.918
- 1962: 16.287
- 1963: 14.640
- 1964: 17.115
- 1965: 15.738
- 1966: 16.031
- 1967: 15.454
- 1968: 14.067
- 1969: 14.981
- 1970: 12.331
- 1971: 8.916
- 1972: 8.317
- 1973: 11.396
- 1974: 10.356
- 1975: 10.728
- 1976: 14.413
- 1977: 21.318
- 1978: 20.316
- 1979: 21.698
- 1980: 17.801
- 1981: 17.714
- 1982: 18.702
- 1983: 25.289
- 1984: 23.500
- 1985: 22.068
- 1986: 26.014
- 1987: 29.340
- 1988: 31.136
- 1989: 28.588
- 1990: 28.324
- 1991: 26.411
- 1992: 24.406
- 1993: 28.752
- 1994: 34.308
- 1995: 36.640
- 1996: 36.291
- 1997: 34.094
- 1998: 32.849
- 1999: 35.874
- 2000: 32.659
- 2001: 34.831
- 2002: 32.427
- 2003: 30.509
- 2004: 33.040
- 2005: 31.793
- 2006: 26.631
- 2007: 27.306
- 2008: 30.351
- 2009: 30.285
- 2010: 30.214
- 2011: 27.314
- 2012: 29.095
- 2013: 25.625
- 2014: 27.357
- 2015: 26.842
- 2016: 28.896
- 2017: 30.103
- 2018: 24.128
- 2019: 21.681
- 2020: pandemi
- 2021: pandemi
- 2022: 19.591
- 2023: 19.039
- 2024: 17.092
- 2025: 16.434
Läs också
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.