Klart i dag: Travera får ny ägare – och tar klivet ut på nordiska marknaden
Travera får nya ägare.
Nu tar Sveriges ledande digitala auktionsplattform för travhästar klivet in mediekoncernen TR Media – och klivet ut på den nordiska marknaden.
– En historisk dag, säger affärsområdeschefen för auktioner på TR Media, Markus Jalsborn.
Travera lanserades under pandemiåren och har sedan dess utvecklats till att bli den största digitala auktionsplattformen för försäljning av travhästar.
Varje lördag säljer de ett stort antal travhästar till högstbjudande. I går kväll gick bland annat Bonus Credit, som var segerrikast på Halmstadtravet 2024, under klubban för 520.000 kronor.
Nu har delägarna bestämt sig för att gå vidare. Det framstående nätauktionsbolaget säljs till TR Media.
– Travera har varit en fantastisk resa, oerhört rolig och inspirerande, men också slitsam. Det har blivit några lördagskvällar under de här fem åren, men jag är stolt över Travera. Framförallt att vi har lyckats förändra marknaden och beteendet när det gäller att köpa och sälja starthästar i Norden, säger Ola Lernå, en av grundarna och ägarna till Travera.
- Varför väljer ni att sälja?
– Travera har varit en ”start-up” som krävt stora resurser, framförallt tidsmässigt för nyckelpersoner. För Travera har det varit viktigt med intentionen att en eventuell köpare ska driva vidare med samma ambition och grundtanke, så att våra kunder inte ska märka någon skillnad. Travera ska vara Nordens ledande hästauktion på nätet och genom försäljningen ges den möjligheten även i framtiden, säger Ola Lernå.
Emmelie Arneng, en annan delägare och grundare, säger:
– Travera har varit ett utmärkt komplement för Sweden International Yearling Sale och våra ettåringsauktioner, men det känns också bra att vi fortsatt fullt ut kan fokusera på vår kärnverksamhet med hybrid-auktioner av absolut högsta klass.
Stark plattform
Nätauktionsbolaget förvärvas av TR Media och blir därmed en del av den nordiska mediekoncernen, som ägs av Svensk Travsport.
Markus Jalsborn, affärsområdeschef för auktioner på TR Media, är nöjd med samgåendet. Enligt honom förstärks bolagets position på nätauktionsmarknaden i Norden.
• Varför köper ni Travera?
– Travera har en stark plattform, ett etablerat varumärke och är marknadsledande. Tillsammans med TR Auktion, som relativt nyligen etablerat sig på auktionsmarknaden, kommer detta att bli positivt för kunderna med en stark nordisk aktör med större räckvidd och mer trafik, säger Markus Jalsborn.
• Vad kommer att hända med TR Auktion?
– TR Auktion kommer att avvecklas inom kort. All framtida auktionsverksamhet samlas under Travera-varumärket. TR Medias auktionsteam och kunder följer med över till Travera, vilket innebär att vi förstärker Traveras nordiska närvaro med Mitja Nummenmaa i Finland och Robin Hamre i Norge.
• Hur mycket kostade Travera att köpa?
– Prislappen är inte offentlig. Det viktigaste är att detta stärker TR Medias förmåga att bidra ekonomiskt till svensk travsport även i framtiden genom ökad lönsamhet och överskott.
”Arbetet med att förbereda nästa auktion är redan igång. Som vanligt kör Travera igång på lördag klockan 19.15.
• Vad innebär försäljningen för Traveras kunder?
– Inga förändringar. Travera fortsätter precis som vanligt – samma teknik, samma lördagstider och Lukas (Svedin, reds anm) kommer att jobba kvar i minst tre månader, och förhoppningsvis längre. Plattformen öppnas också upp för säljare i hela Norden, vilket innebär fler hästar och ett bredare utbud för köparna.
• Vad händer med priserna – kommer de att höjas?
– Nej, det finns inga sådana planer, utan prislappen för er kunder kommer vara samma som tidigare.
• Vad innebär detta för TR Auktions kunder?
– TR Auktions kunder kommer att välkomnas in i Travera och få tillgång till samma auktionsstruktur, men i en ännu större miljö med fler köpare och bättre exponering.
Laddar för ny auktion
• Vad händer nu?
– Arbetet med att förbereda nästa auktion är redan igång. Som vanligt kör Travera igång på lördag klockan 19.15. Det är där vi möts, precis som alltid!
Travera-lopppet kommer att köras den 10 oktober 2025 på Solvalla, med minst 150.000 kronor i förstapris. .
Fotnot: TR Media AB är travsportens mediebolag och består sedan tidigare av Travronden, Spelvärde, Travfakta, Jokersystemet, TR Auktion, TR Studio, TR Event, Överodds, Köpandel, Travögat, Storavinster och Tackarr.
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.