Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Anette Fassl och Sari Olausson avgår ur STAD

Foto: LARS JAKOBSSON / TR BILD
Bild från presskonferensen i höstas där ST fastslog att Propulsion nervsnittats. Foto: LARS JAKOBSSON / TR BILD

Förhandlingar i Propulsion-fallet väntas tas upp i Svensk Travsports Ansvars- och Disciplinnämnd under våren.
Under torsdagskvällen meddelade två personer ur STAD-nämnden sin avgång.
Anledningen är en konflikt med förbundet.

Publicerad:

I ett öppet brev meddelar STAD:s ordförande Sari Olausson samt Anette Fassl sitt missnöje och väljer därför att avgå. 

FAKTA

Svensk Travsports Ansvars- och Disciplinnämnd (STAD)

STAD beslutar om påföljder vid otillåten användning av läkemedel, behandlingar etc., med avsikt att påverka hästens prestationsförmåga i tävling – eller i träning som är att jämställa med tävling. Ibland beslutar STAD i ärenden där den svarande kan anses ha skadat travsporten eller travsportens anseende hos allmänheten. STAD beslutar även i andra disciplinära ärenden, t.ex. olämpligt uppträdande och olämplig behandling av häst.

I brevet framgår det även när förhandlingen var ämnad att äga rum – veckan före Elitloppet, det vill säga nästan ett år efter att Propulsion skar mållinjen som etta:

”Vecka 20 var det tänkt att förhandlingar skulle påbörjas i STAD angående det största ärendet i svensk travhistoria – nämligen ärendet rörande Propulsion. ST:s VD har vid två tillfällen den senaste tiden kontaktat STAD. Vid det första tillfället ville VD ha ett möte med oss två jurister utan att motparten och dennes ombud skulle närvara. Vi informerade om att det är helt uteslutet med ett möte under pågående process. Det strider mot allt vad objektivitet och opartiskhet kräver.”

Vidare skriver duon: 

”Europakonventionen, som Sverige är bunden av, stadgar i artikel 6 rätten till fair trial. I Propulsion- ärendet har motpartens ombud och STAD uppmanat ST – vi har inte ålagt ST något eftersom vi inte har den befogenheten – att överlämna material som efterfrågats av motparten. Vi hade också en förberedande förhandling där ST, Jesper Arvenberg och undertecknade deltog. ST har tillstått att material har gallrats, dvs förstörts. Än mer anmärkningsvärt är det att, som vi har uppfattat saken, material har gallrats efter den förberedande förhandlingen. 

Detta strider helt mot rätten till partsinsyn att ST ensidigt förfogar över vad som är väsentligt eller inte. Oberoende av om ST skulle anse att något av materialet är nonsens så kan inte ena parten avgöra detta. Om vi i våra civila arbeten skulle radera saker som vi har kännedom om skulle det ses som ytterst allvarligt. OM ST anser att GDPR lägger hinder i vägen för en ”fair trial” så borde man ha tagit höjd för detta långt tidigare. Frågan har överhuvudtaget inte uppmärksammats förrän i detta ärende.”

FAKTA

Nämndens ledamöter per 14 april 2021

  • Sari Olausson
  • Anette Fassl
  • Lennart Olsson
  • Sven Eriksson
  • Solveig Stefansson
  • Henrik Magnusson
  • Björn Samuelsson (supp.)
  • Gunnar Rangul (supp.)
  • Göran Blom (supp.)
  • Carl-Erik Sandström (supp.)
  • Eva CS Pettersson (supp.)

De är inte heller nöjda med STAD:s ställning, utan hävdar att det föreligger problem då nämnden utses av Svensk Travsport och därav också kan sparkas om, citat, ”vi anses obekväma”. 

Vad avhoppen innebär för tidshorisonten i Propulsion-ärendet är i nuläget oklart.

ST:s vd Maria Croon skriver i en kommentar: ”Det (öppna brevet, reds. anm.) är ställt till styrelsen och svar kommer under morgondagen.”

Travronden har sökt Sari Olausson och Anette Fassl.
 

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.