Sveriges ledande travtidning
ANNONS

ATG anklagas för stöld

Foto: TR BILD
"Släpp lös hästen inombords" säger ATG i sin sina reklam. Filmer som är plagiat menar två konstnärer. Foto: TR BILD

Nu kritiseras ATG:s nya reklamkampanj “Släpp fram hästen i dig” att vara ett plagiat.
– De stal vår idé och jag blev helt paff då jag såg det här. Men att två konstnärer ska driva en process mot ATG kommer aldrig att gå, säger Helena Byström som varit med och gjort verket var City Horses.

Publicerad:

Konstnärerna Helena Byström och Anna Källblad ligger bakom “City Horses”. De beskriver verket som “ett koreografiskt verk för stadsrummet där kvinnliga dansare relaterar och reagerar på kungamoment”.

“Ville samarbeta”

– Ett produktionsbolag kontaktade oss och tyckte att vid var grymma och ville samarbeta med oss. Vi visste inte vad de hade för syfte och när vi återkom till dem sa de att det inte fanns någon budget för att ta in oss. Sedan tänkte jag inte mer på det, säger Helena Byström.

Många frågor

Då ATG inledde sin reklamkampanj “Släpp fram hästen i dig” började de båda konstnärerna få massor av frågor. Någon som Resumé var först att skriva om.

– Många undrade varför vi börjat samarbeta med ATG. Men så är det alltså inte. De har snott vår idé och det ser inte ut som vi kan göra någonting åt det. Det här handlar inte om att stämma ATG på en massa pengar utan vid vill helt enkelt visa vad vi tycker om det här. Det handlar om att man ska respektera konstnärlig intimitet. När de vann pris för månadens film så kändes det inte bra. Det här var ingenting som vi satte ihop på en kafferast.

Är du helt säker på att de inte kommit på det här själva?

– De har ju bevisligen sett och varit imponerade över vårt verk eftersom de skrev att vi var grymma. Att sedan deras reklamkampanj ser helt lika ut så är det nog självklart att de tagit vår idé.

“Det är tråkigt”

ATG:s marknadschef Johanna Åberg har inte samma uppfattning.

– Det är tråkigt att Anna Källblad och Helena Byström som står bakom verket City Horses uppfattat situationen som de gjort, det är olyckligt. ATG kände initialt inte till verket City Horses eller den dialog som funnits mellan produktionsbolaget och Anna Källblad kring ett eventuellt samarbete med koreografin.  

Hon menar också att ATG inte har handlat fel.

– Vi har respekt för att frågan väckts - det är människor som gestaltar hästar både i vår reklamfilm och i verket City Horses. Vi ser dock inte att det skett någon överträdelse eller att vi agerat felaktigt i juridisk mening. Övriga frågor hänvisar jag i nuläget till vår reklambyrå ÅkestamHolst, säger Johanna Åberg.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.