Sveriges ledande travtidning
Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Svensk Travsport lanserar V64 Xpress hösten 2021

Foto: THOMAS BLOMQVIST / TR BILD
Per Wetterholm, tillförordnad sportchef på Svensk Travsport. Foto: THOMAS BLOMQVIST / TR BILD

Xpress-konceptet i svensk travsport utökas.
I höst kommer fredagarnas V64-omgångar att saxas mellan två banor.
– Vi behöver testa nya saker för att hålla uppe riksintresset för travsporten, säger Per Wetterholm, tillförordnad sportchef i ett pressmeddelande.

Publicerad:

26 februari 2014 hade V86 Xpress premiär vilket innebär att spelformen V86 delas mellan två banor och att tempot därmed blir uppskruvat. Konceptet har bidragit till såväl ökad omsättning samt missnöje hos aktiva: Hösten 2017 strejkade Jägersros aktiva mot upplägget.

“Tillsammans med aktiva vill vi testa”

I höst lanseras en testperiod med V64 Xpress på fredagskvällarna.

– Vi behöver testa nya saker för att hålla uppe riksintresset för travsporten, och det här en liten del av det. Tävlingarna på fredagarna påverkas egentligen inte så mycket. Det är ungefär samma lopp och tidsschema som vanligt på de bägge kvällsbanorna, och de första två timmarna fokuserar banpubliken enbart på hemmabanans tävlingar. Men klockan 20:30 startar spelformen V64 där avdelningarna hämtas från två banor istället för bara den ena. Tillsammans med vår affärspartner ATG, banorna och de aktiva vill vi testa vilka fördelar och nackdelar det skulle kunna innebära, säger Per Wetterholm, tillförordnad sportchef på Svensk Travsport i ett pressmeddelande.

Golvet är 30 000 kronor i förstapris i de aktuella loppen och ett fåtal tävlingsdagar under tidsperioden uppgraderas därför. V64 Xpress kommer att pågå från 17 september till 10 december för att sedan utvärderas. Spelomgången ska ta tämligen exakt en timme: 20.30-21.30 och respektive saxbana har en egen V5-omgång som startar före V64-spelet.

På vilket sätt har kommunikationen förts med banor och aktiva kring det här?

– När det gäller banorna har vi haft några möten där idén först presenterats och sedan utvecklats med detaljer så att banorna fått komma med sina synpunkter. Frågan har även behandlats i operativa banrådet där det finns representanter från banorna och där man gett godkänt till en testperiod, säger Claes Broberg på sportavdelningen.

– Aktiva känner jag inte riktigt till. Men vi anser inte att det påverkar aktiva så mycket. Det är banor långt ifrån varandra och tävlingarna genomförs i princip som tidigare. Det som ändras är att vi tillför lite prispengar vilket borde vara positivt. Förhoppningen är att det här ska generera ännu mer pengar, det ska bli en positiv effekt på något sätt för att vi ska fortsätta med det.

FAKTA

FAKTA: V64 Xpress-banorna i höst

  • 17 sept: Kalmar-Romme
  • 24 sept: Bergsåker-Jägersro
  • 1 okt: Rättvik-Kalmar
  • 8 okt: Umåker-Romme
  • 15 okt: Romme-Skellefteå
  • 22 okt: Bollnäs-Kalmar
  • 29 okt: Kalmar-Gävle
  • 5 nov: Bollnäs-Boden
  • 12 nov: Umåker-Bollnäs
  • 19 nov: Romme-Jägersro
  • 26 nov: Solvalla-Romme
  • 3 dec: Kalmar-Romme
  • 10 dec: Kalmar-Bollnäs

    Fotnot: Huvudbanan är den som nämns först.
ANNONS

Ämnen i artikeln

Taggar i artikeln


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.