Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Bodentravet inför lokalt transportbidrag

Foto: TR BILD
Arkivbild. Foto: TR BILD

Inför 2021 kom beskedet från centralt håll att transportbidraget försvinner.
Nu väljer Bodentravet att införa det – för sina aktiva och Umåker följer efter.
– Vi hoppas att hästägare även i fortsättningen ska tycka det är attraktivt att ha sin häst i träning på Bodentravet, säger Norrbottens Travsällskaps ordförande Lars Olofsson i ett pressmeddelande.

Publicerad:

Bland satsningarna för 2021 återfanns bland annat B-tränarfokus, bredare prisskalor och arrangörskostnader för europeiska lopp. Däremot togs transportersättningen bort vilket uppgick till en årlig kostnad om cirka tre miljoner kronor. 

Tidigare har transportersättning för oplacerade hästar på V75 och V86 utgått enligt följande regelverk:

  • 3 kr/km
  • Minst 300 km enkel väg (från bana-bana)
  • Maximalt 6 000 kronor 

– Det finns flera anledningar till att transportbidraget togs bort. Vi vill inte uppmuntra till långa resor även om vi självklart vill att de bästa hästarna ska vara med i STL. Vi gick från sju till åtta priser med en bredare skala och högre ersättning och anmäler man till STL borde ambitionen vara att nå minst ett åttondepris, säger ST:s sportchef Petter Johansson.

Det påverkar vissa regioner hårdare, exempelvis Kalmar och Boden.

– Korrekt. Beslutet togs efter samspel med basföreningarna, det har till och med kommit från hästägarna själva, de tycker att de ger fel signaler att uppmuntra längre resor.

Foto: JENNY REHNMAN / TR BILD
Catarina Norqvist var starkt kritisk till förändringen. Foto: JENNY REHNMAN / TR BILD

Beslutet väckte vissa reaktioner, bland annat kritiserade den Umåkerlicensierade B-tränaren Catarina Norqvist – med bland annat From The Mine på träningslistan – beslutet.

– Det är som att slå undan benen på hästägarna, sade hon till Aftonbladet Trav365.

Nu har styrande i just Norrland valt att införa transportersättning. Travsällskapet i Norrbotten har beslutat att hästar tränade av Bodentränare omfattas. 

– Vi anser att beslutet av att dra in transportersättningarna slår hårdast mot hästägarna och tränarna här uppe i norr som har långt att resa och få egna STL-dagar. Vi vill därför skapa goda förutsättningar, även fortsättningsvis, för att bedriva elitsport här uppe i norr, säger Lars Olofsson, ordförande för Norrbottens Travsällskap, i ett pressmeddelande.

 

FAKTA

FAKTA: Så är regelverket för Bodentränade hästar

Transportersättning utgår med 3 kronor per kilometer för oplacerade och diskade hästar, maximalt belopp är 6.000 kronor. Transportersättningen reduceras med de eventuella prispengar hästen tjänade i loppet. Avståndet räknas från hästens hemmabana till aktuell tävlingsbana (tur och retur). För hästar uppstallade på filial räknas avståndet från banan i den region där hästen är uppstallad. Ersättning utgår endast om den sammanlagda sträckan är 600 km eller mer. Transportersättning gäller STL-lopp. 

Under fredagen stod det även klart att Umåker travbana följer efter grannen i norr.

– Vi vill uppmuntra deltagande i travets elitserie, och med långa reseavstånd kan det vara en trygghet med ett bidrag om det skulle gå åt skogen, säger vd:n Robert Karlssonhemsidan.

 

 

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.