Sveriges ledande travtidning
Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Kampanjen för våra äldre belönas med nominering till Tidskriftspriset

Foto: TR BILD
Foto: TR BILD

Travronden bryr sig om våra äldre.
Därför lanserades kampanjen ”Gör en äldre glad” – som nu nominerats till Tidskriftspriset.

Publicerad:

I våras drabbades världen av en pandemi av sällan skådat slag och Folkhälsomyndigheten gick ut med uppmaningen att personer över 70 år skulle begränsa sina sociala kontakter.

Många äldre valde då att distansera sig från samhället och i vissa fall självisolera sig.

Detta fick Travronden att gripa in och ta fram ett särklassigt erbjudande på papperstidningen som så många travintresserade har en stark relation till – och sälja den till självkostnadspris. 

Kampanjen gick under rubriken ”GÖR EN ÄLDRE GLAD” och publicerades i samtliga Travrondens kanaler. Responsen och spridningen av kampanjen var långt över förväntan. 10 000-tals tog del av den, många valde att sprida den vidare i egna nätverk och bekantskapskretsar. Till slut valde när 800 travintresserade personer att antingen hoppa på själva eller ge bort den till en vän.

– Travronden är ’alla travvänners speciella tidning’. Det ligger i vårt DNA, det finns i vårt arv. Och som läget var i våras kändes det bra att kunna göra något för alla äldre travintresserade som blev hemmasittande i ensamhet medan travsporten hittade ett sätt att fortsätta tävla. Att bjuda på vår journalistik och spelinformation för att väcka intresse kändes rätt i travhjärtat, säger Joakim Svensson, chefredaktör för Travronden.

Vi lägger ned hjärta och själ i det vi gör

Zandra Sundman

I måndags kom nomineringarna till årets tidskriftspriser och Travronden är en av tidningarna som valts ut för att tävla med just kampanjen “Gör en äldre glad”.

I sin motivering skriver juryn bestående av ordförande Hanna Riberdahl, vd för Sveriges Annonsörer, samt Linda Nilsson, vd för Sveriges Kommunikationsbyråer, och Hans Sydow, senior rådgivare på My Telescope och Gravitz Outhouse:

”Att se möjligheten i en utmanande tid, agera snabbt och dessutom vända sig till en målgrupp som sällan uppvaktas. Det skapade glädje hos många och generade mycket bra resultat. Då blir även juryn glad och uppmärksammar prenumerationskampanjen för Travronden.”

FAKTA

Några av Travrondens priser

December 2015: Vinnare Tidningarnas V75-tipsliga 2015.

December 2016: Vinnare Tidningarnas V75-tipsliga 2016.

Februari 2017: Väl anlitade frilansfotografen Thomas Blomqvist blir årets hästsportjournalist, utsedd av SHK – Sverige hästsportjournalister.

Augusti 2017: Världskongressen i trav premierar Travronden för "Bästa sajt" (Travronden.se) och "Bästa berättande" (Even Elvenes).

September 2017: Sveriges Tidskrifter nominerar Travronden till "Årets digitala tidskrift" till Tidskriftsgalan.

November 2017: Sveriges Tidskrifter utser Travronden till "Årets digitala tidskrift" vid Tidskriftsgalan.

December 2018: Vinnare Tidningarnas V75-tipsliga 2018.

Februari 2019: Travrondens reporter Rickard Hansson blir årets hästsportjournalist, utsedd av SHK – Sverige hästsportjournalister.

Juni 2019: Världskongressen i trav utser återigen Travronden till vinnare av "Bästa sociala medier" och "Bästa tv-dokumentär/program".

Oktober 2019: Sveriges Tidskrifter nominerar Travronden till "Årets digitala tidskrift" och "Årets utvecklare" till Tidskriftsgalan.

Februari 2020: Dennis Engelbo, reporter, utsågs till årets hästsportjournalist av SHK. 

Februari 2020: Travrondens fotograf, Thomas Blomqvist, får Remy Nilsons hederspris.

Zandra Sundman är marknadschef för TR Media, där Travronden är en del, och säger:

– Så himla kul! Historiskt vet vi att vi har en äldre målgrupp och att kunna erbjuda dem vad vi lägger ned hjärta och själ i på detta viset kändes helt rätt. Jag är glad att det uppmärksammas.

Övriga nominerade i samma kategori är förlaget Aller Media med ”Barn lagar mat”, tidningen Elle med ”Elle-galan 2020, adventskalender i samarbete med Klarna”, samt Lifestylegruppen Bonnier News  med ”La Gruyere AOP”.

– Bara att bli nominerad i så svår konkurrens som råder i branschen just nu känns hedrande. Dessutom är ju ett Travrondens verkliga kärnvärden att visa omtanke för hästen, för omgivningen och för varandra. Med denna kampanjen fick vi ge uttryck för allt det och samtidigt kanske skaka liv i ett och annat travintresse. Bättre än så blir det knappast i dessa svåra tider, säger Joakim Svensson.

Vad ligger bakom framgången?

– Samarbete. På Travronden, och TR Media, jobbar vi tillsammans och hjälps åt att lösa klurigheter och komma på nya idéer. Jag skulle säga att Äldre-kampanjen är ett typiskt exempel på vad som kan hända när man mixar kompetenser, utan att för den saken tumma på den redaktionella integriteten. Det kan uppstå mycket oväntad magi, säger Joakim Svensson.

Travronden har tidigare varit nominerade till Tidskriftspriser från Sveriges Tidskrifter 2017 och 2019. 2017 belönades tidningen med helhetspriset som Årets digitala tidskrift i Sverige.

Vilka som vinner årets tidskriftspriser avslöjas på Tidskriftsgalan den 12 november. Här kan du läsa med om alla nominerade bidrag.

FAKTA

Detta är Sveriges Tidskrifter

Sveriges Tidskrifter (ST) är landets största branschorganisation i medievärlden med nära 400 medlemmar. De arbetar för att synliggöra branschens utveckling, värna pressetiken och stärka samarbetet mellan publicister. Gemensamt för medlemstitlarna är att de är publicister med utgivningsbevis som verkar inom ett fördjupande ämnesområde.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.