Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Travronden ökar – når över 100 000 människor i veckan

Foto: TR BILD
Foto: TR BILD

Travronden fortsätter att öka i räckvidd och når nu 103 000 människor varje vecka. Enligt undersökningen Orvesto Konsument är det dubbelt så stort läsargenomslag som närmaste konkurrent.
– Det är glädjande att vår strategi med originaljournalistik uppskattas av så många, säger chefredaktör Joakim Svensson.

Publicerad:

Tre gånger per år släpps räckviddsrapporten Orvesto Konsument som mäter svenska tidningars och tidskrifters räckvidd – alltså hur många människor som nås via tryckta och digitala upplagor.

I den första mätningen tappar mer än hälften av landets tidskrifter i antal läsare medan strax över en tredjedel ökar.

Bland magasinen som vuxit mest i de senaste mätningarna finns Travronden som nu når ut till 103 000 personer.

– Ett fantastiskt bevis för att fler och fler läsare upptäckt vad vi gör och verkligen uppskattar travjournalistiken och spelinformationen som vi erbjuder i olika kanaler, säger Joakim Svensson, Travrondens chefredaktör.

Den sexsiffriga noteringen är den näst högsta för tidningen sedan Orvesto Konsument såg dagens ljus. 

Samtidigt backar V75 Guiden, som bara finns i print, med fyra procent ned till 52 000. Det totala avståndet upp till Travronden, som finns både digitalt och i print, är därmed 51 000 läsare.

– De senaste åren har Travronden genomgått utmanande förändringar som varit avgörande för vår framtid. Att vi lyckats med en omställningen och samtidigt ökat räckvidden saknar motstycke i tidskriftsvärlden. Vi är oerhört glada och tacksamma över att våra prenumeranter är med oss på resan, säger Joakim Svensson.

I de tre senaste Orvesto Konsument har Travronden varit en av tillväxtraketerna med en total publiktillväxt på 19 procent.

– Tack vare det har vi konsekvent kunnat förbättra oss och ge mer. I det ryms flera nya digitala satsningar som till exempel tv-programmet Lindberg och Äntligen V75. Spelprogrammet är under stadig tillväxt och har blivit en ny form av interaktiv samlingspunkt för många V75-spelare på fredagarna, säger Joakim Svensson.

Satsningarna på kvalitetsinnehåll syns även på priser och nomineringar som tidningen fått. Travronden har belönats för kampanjer i sociala medier, tv-dokumentärer och berättande. Så sent som i höstas var marknadskampanjen för äldre travintresserade nominerade till Tidskriftspriset.

– Ingen blir gladare än oss om ännu fler väljer att följa med oss. Ju fler vi blir desto mer bra läsning och rolig tittning kan vi producera och ge tillbaka till den svenska travsporten. Allt vårt överskott går direkt tillbaka dit, och inte till några utländska förlag eller riskkapitalister.

• Några fler nyheter på gång?

– Vi har nyligen lanserat podcasten Hansson&Lindberg som vi hoppas mycket på och i dagarna kommer vårt årliga nostalgi-magasin till prenumeranterna. Det är väl vad jag kan avslöja just nu. Men det kommer mer efter sommaren. Håll uppsikt i våra kanaler.

FAKTA

Travrondens räckviddsutveckling

  • 2020:2: 86 000 läsare
  • 2020:3: 93 000 läsare
  • 2021:1: 103 000 läsare 

Detta är Orvesto Konsument

Orvesto Konsument är Kantar Sifos stora medie- och målgruppsundersökning, med svar från cirka 45 000 slumpmässigt utvalda personer per år. Över 200 dagstidningar och 150 tidskrifter finns med i mätningen. Den beskriver svenskens mediekonsumtion i åldern 16-80 år och mäter räckvidd och läsargenomslag.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.