Sveriges ledande travtidning
ANNONS

"Det finns potential för tittarrekord"

Foto: TR BILD
Rickard Segeborn. Foto: TR BILD

Elitloppet inför tomma läktare skapar än högre krav på en stark tv-produktion. Rickard Segeborn är exekutiv producent för travsändningarna på TV4 och TV12 – och meddelar att de står starkt rustade inför helgen.

Publicerad:

• Hur förbereder ni er veckan före elitloppshelgen?
– Det har varit långa förberedelser för travredaktionen, hårt jobb och nu är det slutfix och full fart med att få klart allt i tid. Vi laddar också på hela veckan på TV4, med innehåll, extraprogram och gäster kring Elitloppet i till exempel Efter Fem, Nyhetsmorgon och våra sportnyheter. På C More och i Sportkanalen blir det klassiska elitlopp och lite nostalgi. Så vi har att stå i, säger Rickard Segeborn, programchef sport på TV4 och C More, samt exekutiv producent för travsändningarna på TV4 och TV12.

• Elitloppet är ett publiklöst evenemang i år, vilket gör att intresset i tv blir ännu större. Vad gör ni annorlunda i år mot tidigare?
– Vi satsar alltid mycket på Elitloppet och i år är inget undantag. Sedan kommer det att bli ju ett väldigt annorlunda elitlopp, ur många aspekter, inte minst på grund av det inte kommer att ramas in av ett publikhav. Vi flyttar studiogänget in i vanliga travstudion. Där kommer navet att vara hela helgen. Gällande innehåll och paketering kan man konstatera att svensk trav-tv sedan ett bra tag legat i framkant rent tv-tekniskt och konceptuellt, även i ett internationellt sport-tv-perspektiv, inte minst genom positioneringssystemet, men också med nyskapande AR/VR-teknik redaktionellt. Till exempel hologramintervjuer som svensk trav-tv var först i sport-tv med årsskiftet 2015–16. Det kommer bjudas på lite nya spännande element som förhoppningsvis kommer uppskattas och krydda de härliga tävlingarna. Det blir även många gäster och röster och interaktivitet av olika slag.

• Hur många personer och kameror bevakar Elitloppet och den svenska sändningen?
– Jag har inte ett exakt antal på rak arm, men så många som det behövs för att skapa en fin tv-upplevelse. Det är färre personer på plats på Solvalla än tidigare upplagor av produktionen, av förklarliga skäl, även på grund av att studion inte är på innerplan i år.

• Vilka är de förväntade tittarsiffrorna i år?
– Vi hoppas och tror på riktigt fina siffror, då vi märker av ett jättestort intresse i år. Och faktumet att finalsändningen ligger klockan 20–21 på TV4 gör att det finns goda möjligheter till riktigt fina siffror.

• Vad har tittarsiffrorna varit tidigare år en elitloppshelg?
– I fjol sågs finalen i TV4 av 520 000 tittare. Jag tror att rekordet ligger på strax över 600 000 tittare, från 1999. Det finns potential för mer.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.