Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Insändare: "Publikjakt eller desperation?"

Foto: MALIN ALBINSSON / TR BILD
"De som har en genuin kunskap om det du 'serverar' är knappast intresserade av att det ersätts av en betydligt sämre produkt", skriver insändarskribenten. Bilden är från Åbytravet. Foto: MALIN ALBINSSON / TR BILD

Matts Olsson kallar i ett inlägg i Expressen Åbys försök att locka ny publik till travbanorna genom ett heatlopp där hästarna byter spår för "fullständigt genialt". Själv tycker jag att det som föreslås är en blandning av desperation och okunskap som får mig att undra om det här är ett utslag av den beryktade Göteborgshumor eller om förslaget egentligen var ämnat att lanseras den 1:a april. Detta av följande enkla skäl.

Av: Magnus Törnros
Publicerad:

Insändare i Travronden

Detta är en insändare. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

Travronden värnar om det fria ordet och yttrandefrihet. Vi vill att du ska uttrycka din åsikt och dela med dig av dina goda tankar och idéer. För att bli publicerad krävs att du håller god ton, följer våra riktlinjer och svensk lag.

  1. Du gör något som sticker av mot det du brukar producera (det vill säga vanliga travlopp). Det innebär att du redan från början har konstaterat att din ursprungliga produkt är värdelös och saknar intresse, annars skulle du ju inte behöva ändra på den.
     
  2. Eftersom de nya besökarna/tittarna enbart lockas av det som är "ovanligt" eller "nytt" kommer de oundvikligen att betrakta det "vanliga" och "gamla" som en sämre produkt och utgå ifrån att det nya är normen för vad man kan förvänta sig/kräva att få se.
     
  3. Det nya kommer dock bara att vara "nytt" under en kort period, men eftersom du redan från början har ställt in dig på att locka publik genom att bjuda på något ovanligt kommer du att vara tvungen att förändra konceptet hela tiden för att behålla den nya publiken. Vi behöver inte gå in närmare på vad en ytterligare utveckling av det här kan innebära (fallgropar i banan, vattenhinder, tolkning på skidor efter hästarna, ja du kan fantisera fritt själv).
     
  4. Under tiden så kommer den gamla publiken, det vill säga de som kan någonting om det som erbjuds, att skrämmas bort från det som de uppskattar, eftersom det har förvandlats till något helt annat (i klartext till ett jippo som inte har någonting alls med den ursprungliga produkten att göra). De som har en genuin kunskap om det du "serverar" uppskattar givetvis det du redan har att erbjuda, och är knappast intresserade av att det ersätts av en betydligt sämre produkt. 
     
  5. Konsekvensen av detta blir att de som lockats till travbanan genom den här typen av jippoevenemang inte kommer att vara kvar när dessa jippon har upphört, eftersom den typen av publik uppenbarligen saknar både vilja och intresse för att titta på det som vanligen erbjuds (hade det intresset funnits så hade det här aldrig skett). Samtidigt löper du en stor risk att skrämma bort den lilla kärna av trogen stampublik som du fortfarande har, eftersom den inte är det minsta intresserad av den här typen av publikfriande nonsens. 
     
  6. Resultatet av punkt 1-5 ovan blir att du har appellerat till en publik med en produkt som skiljer sig så radikalt från den du vanligen erbjuder att du inte kommer att få behålla den eventuella nya publiken när den vanliga "tråkiga" produkten är det enda som du kan erbjuda. Då får du antingen fortsätta med att erbjuda "skojiga" och "nya" alternativ, som dock inom kort kommer att förefalla vara lika tråkiga för den nya publiken som det du förut hade att erbjuda var, vilket gör att det hastigt uppflammande intresset som du i bästa fall kanske kan åstadkomma hos den gruppen slocknar och dör lika fort som det blossade upp. Under tiden har du alienerat din stampublik och därigenom riskerar du att tappa även delar av den. Följden av detta blir således antingen en sport där jippot blir ett permanent inslag, eller en situation där du oundvikligen tappar den nya publik som du lockade just genom dessa jippon, samtidigt som du kanske också under vägen har förlorat en del av den, visserligen fåtaliga, publik som du redan hade. 

Det är kanske inte helt lyckat...

Magnus Törnros

ANNONS

Ämnen i artikeln


Av: Magnus Törnros

Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.