Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Insändare: "Vi behöver lagar som gynnar säkerhet – inte byråkrati"

Foto: MIA TÖRNBERG/TR BILD
"Vi begär ingen rätt att köra tyngre last – vi vill bara köra lagligt och säkert", skriver Elke Frinta. Foto: MIA TÖRNBERG/TR BILD

Varje dag rullar hundratals tvåhästbussar till travbanor och träningsanläggningar runt om i Sverige och Europa. Nästan alla är olagliga – inte för att vi kör farligt, utan för att lagstiftningen inte hängt med verkligheten.

Av: Elke Frinta
Publicerad:

Insändare i Travronden

Detta är en insändare. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

Travronden värnar om det fria ordet och yttrandefrihet. Vi vill att du ska uttrycka din åsikt och dela med dig av dina goda tankar och idéer. För att bli publicerad krävs att du håller god ton, följer våra riktlinjer och svensk lag.

De flesta moderna tvåhästbussar väger redan 3.000–3.400 kilo tomma. Lägger man till två hästar, foder, vatten, selar och säkerhetsutrustning är man långt över den gamla gränsen på 3.500 kilo som gäller för B-körkort.

Resultatet? Nästan alla som kör två hästar gör det olagligt varje dag, ofta utan att ens veta om det.

Vi begär ingen rätt att köra tyngre last – vi vill bara köra lagligt och säkert. Tekniken, bromssystemen och fordonen har utvecklats enormt sedan 1970-talet, men reglerna är oförändrade.

En miljon underskrifter från sju länder

Därför har vi startat en officiell EU-petition som kräver att 3,5-tonsgränsen för tvåhästtransporter höjs till exempelvis 4.250 kilo – en nivå som redan diskuteras i flera EU-länder.

Det handlar inte om bekvämlighet, utan om hästvälfärd, trafiksäkerhet och rättvisa. Vi vill att alla som transporterar hästar – professionella och hobbyutövare – ska kunna göra det inom lagens ramar.

EU kräver minst en miljon underskrifter från sju länder för att frågan ska tas upp. Därför ber vi nu alla i trav-, rid- och hästsporten att skriva under och dela vidare.

Namninsamlingen finns här: openpetition.eu/!pkxkd

Varje röst räknas – för hästarnas skull, och för vår rätt att köra lagligt.

– Elke Frinta, B-tränare Jägersro

ANNONS

Ämnen i artikeln


Av: Elke Frinta

Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.