Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Travrondens redaktion:
"Andelsförsäljare hittar inspiration hos mäklarna?"

Publicerad:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

Letar du efter lite måndagsenergi?
Läs inte vidare.
Dags att gnälla lite!

Spela på ridsport!
Ja, ATG försöker promota det segmentet. Givetvis är jag inte dummare än att förstå fakta: Någon spelhype kring ridsport kommer det aldrig att bli, någon större intäktskälla kommer det aldrig att bli. 

Helt omöjligt att mäta effekterna av att erbjuda spel på ridsport samt att synas på tävlingarna. 
Det kanske är tillräckligt positivt i långa loppet för att försvara tilltaget?

***

Vad möts man av på atg.se en söndagskväll?
”Roulette med en twist – till spelet.”
Inkluderade ljuseffekter i bannern så att den inte går att missa.

Nog för att (häst)utbudet är obefintligt klockan 23 en söndag…
Svansföringen är en annan.

***

Har noterat att spelbolaget Legolas vaknat. Från kyrkogården…
Lite reklam här och var. Garanterad omsättning (läs: pottstorlek).
I onsdags erbjöds spelformen Pick 76 på Solvalla.

Om jag förstår saken rätt omsatte det 107 342 kronor. 

Nästan som ridsporten hos ATG, alltså…

***

Ja, för hur gick det i lördags?
Inte V75, för bövelen. ATG Riders League i Kungsbacka.

Vinnarliret (sju lopp) och V5 omsatte tillsammans 93 651 kronor.
ATG:s netto inte ens tjugo papp…

Som sagt: Hittar man nya kunder i den målgruppen är det väl bra…men några sådana mätetal får vi inte ta del av.

***

Challenge på Svenska Spel?
Där finns dessutom en – seriös och välgjord – redaktionell satsning.

Omsättning i lördags: 47 180 kronor.
Totonetto: Drygt fjorton papp…

Tur vi har en fri marknad nu, ATG var ju SÅ under angrepp av – de så vackert kallade – parasitbolagen.

***

Trodde (tror) att Grand Slam 75 kommer att få ett uppsving med nymodigheterna.

Över tre miljoner upp (nästan 30 procent!) kontra veckan innan under premiäromgången (jaja, efter lön).

Tappade två miljoner i går. Men i takt med att det sätter sig lär vi se en positiv trend på söndagarna också.
Jag menar…det är väl bara mäklare som är mer påhittiga vad gäller positiva uttryck än försäljare av andelsspel?

”Nära i onsdags – känner mig riktigt påläst inför söndagens omgång!”
”Äntligen dags för min hemmabana, där är man alltid extra taggad!”
”Sjuan i går – nu går vi för en ny!”
”Våren brukar vara min bästa årstid!”
”Jag kommer slamsuga stallbacken på info – häng med på en andel!”
”Fullmåne i natt = noll sömn, så har pluggat hela natten!”
”15 är mitt turnummer…och det är den 15:e mars på söndag!”
”Tippade rätt Mellovinnare – känns som man är i flowet!”

***

Scrollar man ned på atg.se under söndagskvällen möts man av:
”Blackjack live – spänning på svenska.”

Vet du hur mycket ATG:s casinoverksamhet omsätter?
Inga hemligheter precis, för man kan räkna bakvägen.

I veckans nummer kan ni läsa mer om det.
Och om spelberoende/spelmissbruk.

***

Positiva klubben här i dag…
Minns ni hur hånat positioneringssystemet var i början?

Titta på andra halvan av Rommes fredagstävlingar.
Tack och lov för den tekniken. Säg någon som inte har nytta av den?
En fullträff.

***

V75 är unikt (åh fan).
Alltså…man kan tycka att det inte går att krama ur hur mycket som helst ur något. V75 är K-märkt. Varje vecka produceras det enorma mängder tipsmaterial. För ett antal år sedan började digitala utgåvor med ”första tanken”. Med andra ord är det V75 från måndag förmiddag till lördag kväll.

Då smäller Kanal 75 upp en podcast tidigt i veckan – ”V75 – lördag hela veckan” – som tycks vara väldigt populär.

Informationsflödet är gigantiskt.
Vad har lördagens näst största skicklighetsspel för flöde i jämförelse? Ja, Stryktipset alltså. 
Höftar och säger fem procent av V75-flödet.

Inflation, digital utveckling och fan vet allt.
V75 hade premiär 1993.
Säg NÅGOT som – oförändrat – står sig lika bra?
Kan inte komma på något.

/RICKARD HANSSON
 

ANNONS

Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.