Sveriges ledande travtidning
ANNONS

ST styr kommande avtal: "En intäktskontroll"

Foto: ANNA PERSSON/TRAVRONDEN
Ulf Hörnberg, td vd ST. Foto: ANNA PERSSON/TRAVRONDEN

Svensk Travsport ska bli mer affärsmässiga.
Från och med årsskiftet tar förbundet ton och sköter kommersiella avtal centralt – i stället för att banorna själva får det förtroendet. För att spelbolag över huvud taget ska få arbeta med svenska banor måste ett så kallat ”baspaket” inhandlas hos ST.
– Det är inte rimligt att enbart ett bolag, ATG, ska betala driften av vår verksamhet, säger ST:s tillförordnade vd Ulf Hörnberg.

Publicerad:

Redan i höstas efter stormöten i samband med derbyhelgen berättade Svensk Travsports ordförande, Marjaana Alaviuhkola, om förbundets strategi.

– Det som har anknytning till förtroenderådet i den här frågan är att banorna och basorganisationerna ställde sig bakom att ST tillåts hantera och sälja de här rättigheterna – ljud, bild, sportdatabas och sponsring – centralt i stället för att banorna går sin egen väg, sade hon då.

– Det har inte skett någon förändring så, det som görs är att vi, på lite tydligare sätt, försöker göra upp mellan oss och banorna nu, säger Ulf Hörnberg, tf vd.

ST tjänar mest

Hur fungerar det i praktiken med er vision?

– Först och främst måste de licensierade spelbolagen köpa vårt baspaket och vill bolaget komma ut till en bana och göra något där – då ska det säljas centralt i samråd med banorna. Intäkten fördelas mellan ST och banorna där ST inledningsvis tar en större andel.

Pris baserat på omsättning

Vad ingår i baspaketet och hur mycket kostar det?

– Baspaketet är att man får tillgång till realtidsdata och en enklare ljud- och bilddel som man sedan kan tillföra saker på. Kostnaden baseras på respektive bolags bruttoomsättning på travspel, det är en procentuellt siffra.

"Vill inte gå in på exakta tal"

Hur ser den ekonomiska fördelningen ut mellan ST och banorna i den här frågan?

– Jag vill inte gå in på exakta tal, det är ganska ointressant. ST får inledningsvis en större del men detta kan och ska korrigeras över tid. Man ska komma ihåg att ST har investerat oerhört stora pengar i särdragningen mellan ATG och ST, IT-lösningar och att sätta förutsättningarna på plats. Vi har nu ett ganska stort underskott i ST och 2019 kommer att vara ett omställningsår som kostar mer än vad det kommer att göra framgent.

"Pratat med ett antal potentiella kunder"

Hur många spelbolag är intresserade av det i nuläget?

– Det vill jag inte gå in på, men vi pratar med ett antal potentiella nya kunder. Då utredaren inte ville ta ställning för en obligatorisk marknadsavgift så kan bolagen ta spel på travsport utan att betala en krona till oss, därför försöker vi att hitta vägar genom avtal där kunden också erhåller ett antal värden av oss.

Blir inte banorna, och sporten, lidande om det är så att spelbolagen inte är intresserade av baspaketet och därmed inte tillåts ingår sponsoravtal av olika slag?

– I grunden ska vi försöka se till så att vår sport har en positivt utveckling och en intäktskontroll och på så sätt hela tiden veta hur vi hanterar vår affär. Det är inte rimligt att enbart ett bolag, ATG, ska betala driften av vår verksamhet.

"Tar tid att sätta upp avtal"

ST och ATG har löpande lobbat för ”lika villkor” och en ny spellagstiftning – men vad är skillnaden nu jämfört med 2019 om inte bolag är intresserade?

– Det finns fler spelbolag som är intresserade.

Snart 2019 – finns det symbolvärde i att knyta avtal före årsskiftet?

– Nej, inget symbolvärde alls som jag ser det. Man får komma ihåg att det tar tid att sätta upp ett avtal med en ny kund. Beredningstiden får man nog räkna till ett kvartal ungefär.

Räknar med intäkter

Du säger att det kostat mycket pengar och att omställningsåren är kostsamma – samtidigt har ni ju lobbat för det här i många år. När kommer det ekonomiska gensvaret?

– Det är ganska naturligt att det kostat när man tvingas till en stor omställning. Precis som det gör för Svenska Spel att skilja sina rörelser. Vi räknar med att vi ska få in nya intäkter som en följd av den nya lagstiftningen. Vi vill öppna upp på ett kontrollerat sätt och vill att spelbolag ska göra rätt för sig och betala en del för infrastrukturen.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.