Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Avsnitt 127 av podcasten Hansson & Lindberg

Foto: LARS JAKOBSSON / TR BILD
Anders Holmgren, ordförande i Stockholms Travsällskap, gästar Hansson & Lindberg. Foto: LARS JAKOBSSON / TR BILD

I veckans avsnitt gästar Stockholm Travsällskaps ordförande Anders Holmgren.
Därför råder ett fullt fokus på just Solvalla.
Bland annat ger han sin syn på Xpress-tävlandet och besöksupplevelsen på huvudstadsbanan.

Publicerad:

Ett projekt som lätt poppar upp i huvudet hos besökarna – på grund av byggröra – är bygget av en hållplats på Tvärbanan och hela projektet med en ny stadsdel kallad Solvallastaden där sällskapet sålt en hel del mark. Banan har hittills inte fått fullständig ersättning för affären.

– Vi har sålt mark i två delar, den ena var före min tid och där har inte pengar växlat hand ännu utan där får vi betalt när detaljplanen påbörjas, säger Anders Holmgren, som varit ordförande i tre år, i podcasten.

Löste skulder

– Sen sålde vi ett något mindre markområde under förra året och där fick vi en förskottsbetalning vilket gjorde att vi kunde rensa bort skulder i vår balansräkning.

 

Foto: TR BILD
I "skogsområdet" till höger i bild kommer Solvallastaden att byggas. Foto: TR BILD

Hur mycket intäkter rör det sig om totalt?

– Det kan jag inte svara på och det är inte för att jag inte vill, utan för att det inte går att veta ännu. Dels beror det på hur många byggrätter (bostäder, reds. anm.) man kan utvinna, ju fler byggrätter desto mer får Solvalla och dessutom är avtalen skrivna med en indexering.

Just nu står projektet still på grund av att det, enligt ordföranden, tvistas inom Stockholms stad över vem som ska bygga en skola, var den ska byggas och vem som ska betala för den.

– Så fort parterna är överens där kommer detaljplanarbetet sätta igång och experterna säger att det tar två år innan en detaljplan är färdig.

Foto: MARIA HOLMÉN / TR BILD
Solvalla kör Xpress-trav med V86-spel i princip varje onsdag förutom på sommaren. Foto: MARIA HOLMÉN / TR BILD

Vidare diskuteras även Solvallas tävlingsstruktur och på frågan om banan tycker att det är bra att en stor del av tävlingsdagarna är delade med andra banor i form av V86 Xpress svarar Holmgren så här:

“Ta på den diplomatiska hatten”

– Frågar du mig som Solvalla-besökare och som ordförande så är svaret nej: Jag tror att upplevelsen hade varit bättre om vi körde onsdagarna själva utan inblandning från saxbanor. Det är min bestämda uppfattning. Sen får man också ta på sig den diplomatiska hatten, vi har ju något som heter svensk travsport och den består av fler banor än Solvalla. Så länge V86 Xpress är en sådan ekonomisk succé som det är så är det bra för hela Travsverige och där har Solvalla fått dra ett väldigt tungt ok.

Längre resonemang förs i podcasten där även följande ämnen diskuteras:

  • Matupplevelsen
  • Avsaknad av stämning utomhus
  • Det här händer på Valla kommande år
  • Suveräna biljardbordet
  • Hur han resonerar om att vara hästägare hos tränare på annan bana än Solvalla

Podcasten som utkommer med nytt avsnitt varje tisdag finns på Spotify och Podcaster.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.