Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Tränarna emot förslaget om jänkarvagnar i voltstart

Foto: TR BILD
Oskar Svanberg, Jörgen Westholm och Fredrik Fransson. Foto: TR BILD

Ett förbud mot jänkarvagnar i voltstart faller inte alla i smaken.
Tränartrion Oskar Svanberg, Jörgen Westholm och Fredrik Fransson är kritiska till Svensk Travsports förslag.
Här är deras argument.

Publicerad:
Foto: TR BILD
Oskar Svanberg i samband med tävling (arkivbild). Foto: TR BILD

Det är tämligen bristfällig demokrati.

Oskar Svanberg 

– Det finns ett argument om att bara tre procent använder jänkarvagn i voltstart jämfört med 19 procent vid autostart. Skulle det vara ett argument för att förbjuda? Då menar jag att det visar att tränarna kan göra den bedömningen. Det finns vagnar som inte klassas som jänkarvagnar även fast de i praktiken är det. Den mallen som finns nu för vad som är jänkarvagn och inte är extremt godtycklig och den är till för spelarna. Den är inte baserad på något säkerhetstänk, säger Svanberg. 

– Det som spelar in är ju hur nära vänsterhjulet hästen är. Custom Chrono och flera andra vagnar är lika smala. Tycker man att det måste till ännu mer regler och att vi ska ha en ännu mer reglerad sport får man ta fram mått för hur långt från hästen hjulet måste vara.

– Jag skulle till exempel aldrig köra utan sidostång. Det har jag satt dit. Det är upp till tränarna och catchdriverna. Man har fem, sex dagar på sig rån att listorna kommer. Den diskussionen måste man kunna ta. Om någon kusk inte känner sig bekväm i jänkarvagn så får man ändra. För mig är det viktigast att kusken känner sig bekväm. 

– Huvudgrejen är ändå att ingen riktigt vet varför det är så himla bråttom att göra just det här klart innan första juni. Vi hade kunnat ta upp det här på ett vettigt sätt. Jag fick ett sms från TR (Travtränarnas Riksförbund) i stil med ”Vi har beslutat det här. Vi är eniga med STaR, och BTR. Om du har en avvikande åsikt så hör av dig.” Det är tämligen bristfällig demokrati. Vi har ett årsmöte i TR om ett par veckor. Det hade väl varit lämpligt att diskutera frågan på det.

Foto: LARS JAKOBSSON / TR BILD
Jörgen Westholm i lopp (arkivbild). Foto: LARS JAKOBSSON / TR BILD

Andra ärenden tar fem-tio år att jobba med.

Jörgen Westholm

– Jag tycker att förslaget är felaktigt med tanke på att jag själv trivs i jänkarvagn. En av anledningarna till det är kanske att jag väger lite för mycket och då känns det som att mina hästar trivs bättre i jänkarvagnen och känner sig lite friare. Själv har jag aldrig haft några problem med jänkarvagn i volt. Jag värmer mina hästar och känner efter och det är tränarna och kuskarna i kombination som bestämmer vilken utrustning man ska ha. Det är ganska enkelt. Är inte kusken nöjd ger den rådgivning till tränaren. Om kusken inte vill köra min häst i jänkarvagn så byter jag vagn givetvis, säger Westholm.

– Jag mätte min Spyder mot marknadens mest exklusiva sulky. Den var smalare än min Spyder. Man kan inte diskvalificera en vagn beroende på vilket land den är gjord i. Givetvis måste vi bestämma vilka mått som gäller i så fall. Är det en olycksrisk så ska det åtgärdas. Men då måste det vara måtten som gäller. Det finns vagnar i Sverige för miljontals kronor och det blir ett ganska stort beslut att fatta utan någon större utredning. Andra ärenden tar fem-tio år att jobba med. Nu helt plötsligt ska det här beslutas inom två månader. Det här skulle lämpligtvis tas upp på årsmötet i TR om två veckor. Jag tycker inte att det är förankrat på rätt vis i TR.

– Ett bättre förslag är att kuskarna ska kunna se vilken vagn det är anmält med redan när det väljer uppsittning. Både vagn och balans borde synas där. Då har man  fem, sex dagar på sig att bestämma hur man ska göra.

– Om det ska var helt rättvist och lika kan vi ju se till att alla ekipage väger på kilot lika mycket också.

Foto: LARS JAKOBSSON / TR BILD
Fredrik Fransson (arkivbild). Foto: LARS JAKOBSSON / TR BILD

Är det något vi ska titta på så är det centimeterskalan.

Fredrik Fransson

– Först och främst har man missat diskussionen om vad som är en jänkarvagn och inte. Custom har till exempel modeller som är flera centimeter smalare än det vi kallar jänkarvagn. Är det något vi ska titta på så är det centimeterskalan, säger Fransson. 

– Jag vet att jag är en liten spelare här, men jag vill se fakta innan vi tar beslut. Problematiken kommer att finnas kvar så länge tränarna väljer fel vagn för hästen. Det är väl precis som att man inte rycker tussar på en häst för första gången i ett lopp? Man testar innan. Och om man märker i en provstart att hästen slår i vagnen, då åker man väl och byter vagn?

– Om jag ska starta Odd Herakles, som har gått med jänkarvagn i volt hur många gånger som helst, och det blir förbjudet. Då kan jag alltså gå och köpa en ny vagn med samma mått som räknas som sulky i dag. Ska jag lägga pengar på den eller kommer den också förbjudas framöver?

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.