Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Joakim Svensson:
"Därför presenteras journalistik i Travronden av sponsor"

Foto: TR BILD
TR Bild Foto: TR BILD

Reportageserien ”Eldsjälarna” har möjliggjorts av en presentatör.
Det är den första i sitt slag i Travronden, men kanske inte den sista.

Publicerad:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

Det är inte längre någon hemlighet att journalistiken håller på att utvecklas och att mediebolag utforskar nya intäktskällor.

Coronakrisen har skyndat på processen och för tidningar som drabbas hårt, men inte anses nödvändiga ur ett samhällsperspektiv och därmed inte berättigas mediestöd, är 2020 ett extra svårt år. 

Travronden har vid tidigare tillfälle testat sponsrade Quiz – ett tv-format med frågesport som sponsrats av diverse mediepartners.

Nu provar vi också att göra en redaktionell artikelserie om travets ”Eldsjälar” som presenteras av Sunlight Hotel. Ett koncept som är välkänt och beprövat i tv-sammanhang, men som kanske inte alltid är lika välanvänt i textbaserad kontext som i tidningen Travronden.

I korthet betyder det att Travronden har fått betalt av en sponsor för som i utbyte exponeras tillsammans med en selekterad journalistik. I detta fallet handlar det om en behjärtansvärd artikelserie – på fem delar – som gjorts på idé av Ulf Bertilsson, frilansmedarbetare på Travronden sedan flera år tillbaka. Bilderna har tagits av Thomas Blomqvist, mångårig fotograf på Travronden och Kanal75.

Grundförutsättningen igenom pilotprojektet har varit att i-n-t-e kompromissa med tidningens journalistiska integritet. Som ansvarig utgivare har jag varit tydlig med att poängtera att journalistiken ska produceras oberoende av presentatören – som inte heller ska ha något med själva innehållet eller de redaktionella valen kopplade till den behjärtansvärda reportageserien. Som bildval, rubriker och dylikt. Hotel Sunlight har förstått och hanterat detta väl.

Här kan du läsa vad branschtidningen Dagens Media skriver om Travrondens nya grepp.

Hör gärna av er med vad ni tycker om Eldsjälarna

Joakim Svensson

Om det inte vore för sponsorskap (eller den kluriga idémakaren Ulf Bertilsson) så hade artikelserien ”Eldsjälarna” förmodligen aldrig sett dagens ljus och fantastiska berättelser gått förlorade. Det kändes tråkigt med tanke på hur väl det rimmar med tidningens övergripande vision att ”få fler att älska trav”. Därför valde vi att utforska ny mark och experimentera, utan att tumma på våra kärnvärden. Allt material är också tydligt märkt i enlighet med gängse branschstandard.

Självklart är vi nyfikna på vad ni tycker. Hör gärna av er till mig på joakim.svensson@travronden.se med era åsikter om ”Eldsjälarna”.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Taggar i artikeln


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.