Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Joakim Svensson: "Vill du göra en äldre glad?"

Travronden vill värna om våra äldre i svåra och ensamma coronatider.
Nu kan alla som är över 70 år få vår populära travjournalistik och spelinformation till självkostnadspris – allt du behöver betala för är trycket och distributionen av papperstidningen.
Självklart kan du också ge bort en prenumeration till en behövande vän.

Publicerad:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

I coronavirusets spår uppmanas personer som är över 70 år att begränsa sina sociala kontakter. Detta gäller särskilt dem som är i någon riskgrupp eller har underliggande sjukdomar.

Oron över att bli smittad av det dödliga viruset har fått många äldre att distansera sig från samhället, eller självisolera sig. Vissa undviker nu kontakt med sin omvärld, rapporterar SVT, och då upplevde var tionde person över 75 år redan innan utbrott sig vara socialt isolerad, enligt siffror från Statistiska centralbyrån (SCB).

– Hemmet är den bästa platsen att vara på för äldre, säger Karin Tegmark Wisell, chef för avdelningen för mikrobiologi.

Statsepidemiolog Anders Tegnell:

– Jag tror det kommer att ta ganska lång tid innan vi kan släppa på skyddet som våra äldre behöver ha. Säkert ett antal månader framåt.

Detta väckte för några veckor sedan en diskussion på Travronden. Vad gör travsporten? Vad kan våra läsare bidra med för att minska känslan av utsatthet? Och vad kan Travronden – som vi vet ha en äldre målgrupp – göra för att minska långtråkigheten?

Det viktigaste är så klart att inte besöka dina äldre vänner och familj, särskilt inte om du har minsta lilla symtom. Ett annat sätt kan vara att hålla kontakten eller bistå dem  med olika sysslor i vardagen.

Som ’alla travvänners speciella tidning’ känner Travronden ett ansvar för alla äldre och travintresserade personer i Sverige. Många av er har vid ett eller annat tillfälle prenumererat på Travronden.

Personligen har jag pratat med mer än en person på slutet, inte minst i samband med att vi genomförde våra nya storsatsning i februari, om situationen och känslan när man inte kan besöka travbanor, sitta i spelbutik eller träffas för att prata om helgens V75-system.

Till slut bestämde vi oss för att värna extra om denna utsatt grupp. Därför lanserar vi nu en kampanj som är särskilt riktad till dig som är äldre (70+ år) och kanske känner dig ensam, sysslolös eller uttråkad. Vi erbjuder dig en möjlighet att hålla dig uppdaterad med vad som händer i travvärlden samt lite avkopplande och fördjupande läsning tillsammans med spelinformation i världsklass, precis allt det som en travtidning kan och ska göra.

Som tidigare eller ny prenumerant på Travronden vill vi erbjuda er en tillfällig prenumeration på Sveriges ledande travtidning.

Till superpriset 253 kr för 12 veckor (ordinarie pris 936 kr) – och därmed hela 36 tidningar, varav 24 tryckta och levererade i brevlådan.

I senaste läsarundersökningen som genomfördes 2019 uppgav över 80 procent av våra läsare att de blev glada när tidningarna landade på dörrmattan eller i brevlådan på onsdagar.

Med denna gesten hoppas vi kunna bidra till mindre tristess, mer upplevelser och kanske också ett och annat leende. För mitt i allt det miserabla som händer och sker så tävlar fortfarande travsporten och vår prisbelönta och engagerade redaktionen gör sitt att allra yttersta för att bevaka, rapportera, granska – och underhålla dig som läsare.

Vill du ge bort din prenumeration till en äldre släkting eller vän, som är över 70 år och inte prenumererat på Travronden på senare tid? Det går förstås utmärkt. Kanske kan du rent av få någon att upptäcka travsporten på nytt och göra dig sällskap på lördagarna framöver? Få saker skulle – i dessa svåra tider – göra oss gladare än om många fler hittade (tillbaka) till den fantastiska travsporten. Var gärna med och bidra du också.

Tack för att du tar dig tid.

ANNONS


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.