Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Ledare: "Hur får vi besökarna att fortsätta gå på trav?"

Foto: LENA EMMOTH / TR BILD
"Bodens midnattstrav ökade från 4.558 personer i fjol (ösregn) till 7.255 personer i år (fint väder) vilket innebär nästan 60 procents ökning", skriver Rickard Hansson i veckans ledare. Foto: LENA EMMOTH / TR BILD
Publicerad:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

Publiksatsningen STL Sommartrav går in i elfte timmen den här veckan. Nästan 90 procent är avklarat: Tre tävlingsdagar återstår. Redan nu är det “klart” att resultatet landar i trakterna kring målsättningen på en 20-procentig publikökning vilket är klart positivt. Målet kan definitivt anklagas för att vara defensivt. Mot bakgrunden att vändkorsen tidigare tycks ha varit eldrivna i kombination med att aktiva räknades in samtidigt som publiktappet varit mer än lovligt tydligt senaste åren är det inte så pjåkigt med en ökning – i tider som spelet på trav backar.

De 27 tävlingsdagarna som ingått i sport- och publiksatsningen är lokaliserade över hela landet och det publikökningen syns i princip genomgående. Undantag finns naturligtvis, exempelvis det omöjliga uppdraget för Lindesberg den 31 maj jämfört med en semesteronsdag i juli (hur kunde det bli så!?) samt en flyttad tävlingsdag – från Mantorp till Eskilstuna – på grund av smittspridning.

Någon konkurrens mellan banorna har åtminstone inte varit uttalad men kanske uppstod en sådan situation i år när extra stort fokus riktats mot de utvalda dagarna? Incitament för fina publiksiffror har i varje fall inte saknats. I ett avtal mellan ATG och banorna, tecknat tidigare i år, ersätter spelbolaget banorna med tio kronor per besökare.

”Det är korrekt att det här inte är vattentätt, men det går naturligtvis att kontrollera genom stickprover” sade ATG:s travbanemanager Mikael Martinsson till Travronden tidigare i somras. Nog för att ersättningen gäller inscannade biljetter – att noggrant följa publiksiffrorna med anledning av satsningen samtidigt som banorna precis ingått det här avtalet går att ha synpunkter på.

Just siffran är emellertid inte lika relevant hos sporten nu för tiden. Förr handlade allt om den medan samtalet nu har en tendens att hela tiden glida in på upplevelsen för de som faktiskt besökte banan, vilket inte är särskilt konstigt. Känslan är att erbjudandet till besökarna under de här dagarna varit någon nivå förbättrad, det mätetalet är dock inte lika enkelt. 20 procents ökning ser ut att kunna uppfyllas. Med det sagt finns det långt ifrån garantier på att samtliga publiksiffror som redovisats i år är korrekta, å andra sidan fanns inte det heller i fjol men för att kunna mäta eventuella förändringar är det extremt viktigt med verklighetstrogna siffror. Utöver arbetet på plats på banorna har Instagramkontot @stlsommartrav, lotsat av Alice Engström och Simon Wall, levererat content av blandad kvalitet (en hel del roligt!) till sina drygt 2.000 följare.

Adekvata frågor som helst ska kunna besvaras så tydligt som möjligt är nu: Vilka är de huvudsakliga skälen till publikökningen? Hur kan vi spinna vidare på det här och göra det ännu bättre? Hur får vi besökarna att fortsätta att gå på trav?

TR Media (som även Travronden är en del av) har varit involverade i satsningen på uppdrag av Svensk Travsport, ledarsidan är dock helt fristående den verksamheten. Initiativet har kostat en och annan krona och även om det här är lite av en punktinsats måste syftet vara en ihållande effekt. Att en ökning är ett faktum kan inte (bara) firas med champagne.

I ett halvtidssnack med projektledaren Jan-Olof ”Molle” Molin uttryckte han att förklaringen till ökningen inte är en lätt nöt att knäcka men att vädret är en förklaring.

Det må kanske låta konstigt då solskyddsfaktor inte varit den senaste tidens första tanke. Initialt var vädret exceptionellt och som ett tydligt exempel kan nämnas Bodens midnattstrav som ökade från 4.558 personer i fjol (ösregn) till 7.255 personer i år (fint väder) vilket innebär nästan 60 procents ökning. Är då 20 procents ökning bra i relation till den siffran? Det går att vrida och vända på många delar och, för att tala samma språk som många andra, upplevelsen på plats är viktig. Har den varit tillräckligt bra? Svaret lär komma med tiden. 

Förhoppningsvis har information samlats in under eventdagarna som passerat.

Annars är det hög tid att göra det – tre stycken återstår.  

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Travronden möjligheten för läsare att kommentera artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. Travronden granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen Travronden.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll god ton
  • Visa respekt för berörda personer

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ditt konto. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. Travronden kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.