Sveriges ledande travtidning
Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Joakim Svensson:
"Om en enda bild säger mer än tusen ord så får du miljoner på "Insta""

Publicerad:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

Jag tycker du ska följa Travronden på Instagram.
Ingenstans blir travsporten vackrare än i bilder.

Ni som kan er historia vet att den första tryckta utgåvan av Travronden kom ut långt före andra världskriget bröt ut. Sedan 1932 har redaktionen med oförtrutet intresse och engagemang slagit vakt om den svenska travsporten och dess aktiva.

I år firar redaktionen 8-7 år. Det är inte många tidningar och tidskrifter som har samma långa och stolta historia att falla tillbaka på. Betyder det att vi är förlegad och skröplig pappersdrake vid onda anblickar? Föga. Eller nej, inte alls. Om du följer Travronden i alla kanaler kan du se att vi inte ”bara” ger ut en papperstidning två gånger i veckan, vi uppdaterar dubbla sajter i Travronden och Travronden Spel och finns såväl Facebook, som Twitter och Youtube. För dig som prenumererar på tidningen innebär det att du får 1000-tals artiklar, reportage och fördjupningar med 1000-tals bilder på 10000-tals sidor varje år. Du får startlistor till allt trav i hela världen digitalt och dessutom tips till samtliga lopp som startas på svensk mark.

Det finns (nästan) ingen hejd på mängden innehåll som rinner ur oss varje vecka. Hur mycket än andra tidningar skryter och slår sig på bröstet är de inte i närheten av vår produktion som det senaste årets belönats med "Årets tidskrift", "Bästa sajt", "Bästa berättande" och seger i "V75-tipsligan för tidningar" tre av de fyra senaste åren.

Men. Det är inte där som vår publik växer snabbast. Det är på Instagram – det sociala nätverket som lanserades av Kevin Systrom och Mike Krieger så sent som 2010 och sedan dess har växt lavinartat. Just Systrom träffade jag på en konferens kort efter att applikationen släpptes till publiken och han var, redan då, extremt hoppfull om sin skapelse (andra var det inte). Så rätt Systrom fick.

Facebook är förvisso det sociala nätverk som allra flest svenskar använder någon gång i dag, men det är Instagram (och Snapchat) som växer i publik och betydelse. Särskilt stark är tillväxten i de yngre och allra äldsta målgrupperna. Om den svenska trenden står sig kommer – hör och häpna – ”Insta”, som det så ofta kallas i folkmun, att passera Facebook inom tre år. Detta enligt den årliga rapporten ”Svenskarna och internet 2018”.

Det är fascinerande med utveckling. Att Travronden stått emot tidens tand så väl är fantastiskt och jag hyser stor respekt stolthet över detta och tidigare gäng som kämpat axel vid axel varje dag för att uppdatera och upplysa dig om det som händer och sker i travets bubbla i alla möjliga kanaler.

Instagram var det, ja. På Travronden är det fotograferna som publicerar sig på den sociala plattformar som miljontals svenskar har valt att ladda ned till sina mobiler. Där bjuder Lasse Jakobsson (TR Bild) på överlyckliga vinnare, Maria Holmén (TR Bild) på bilder bakom kulisserna och Thomas Blomqvist (TR Bild) på osedvanliga händelser och fängslande reportage. Genom åren har blivit 1000 och åter 1000 bilder på hästarna och människorna runt dem. Så om en bild säger 1000 ord vet jag inte hur många miljoner "ord" du hittar på Travrondens Instagram i dag. Det är åtskilliga i alla fall.

För dig som varit uppmärksam har vi också visat den första delen av vår tv-dokumentär om Readly Express avskedsturné direkt i ditt Insta-flöde. Det är en unik satsning som sker i partnerkskap med Solvalla, ATG, Menhammar och Svensk Travsport. Den andra delen är ute på Travronden.se och jag kan varmt rekommendera dig att ägna några minuter åt att se samtliga fyra delar i vår grävande story om en av Sveriges, och därmed världens, bästa travhästar genom alla tider.

Den är så värd det.

När jag skriver detta har Travronden 9905 följare på Instagram och vi ser gärna att du också tar chansen att hänga med oss ut i travets värld. Vi lovar dig massor av känslor, mängder av unika inblickar på stallbackar och minst lika många fascinerande reportage på de gröna ängarna runt om i vårt avlånga travland. I elitloppstider skruvar vi upp farten ännu mer och samtidigt som knopparna brister ut finns det inte många grönare ställen att besöka.

Allt du behöver göra är att klicka på ”Följ” här.

Oboy, där blev ni 9906 också. Vid 10 000 följare utlovas en rolig nyhet på Instagram. Så sprid gärna ordet bland andra dina travvänner också.

Vi vill bli ännu fler!

ANNONS


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.

ANNONS