Sveriges ledande travtidning
Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Joakim Svensson:
"Ta chansen att göra din röst hörd - om Travronden"

Publicerad:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

Då är det dags igen.
Missa inte chansen att göra din röst hörd.
Det borde alla göra.

Om du hör till dem som gillar att läsa Travronden eller vill förändra och förbättra den, då bör du spetsa öronen, ta fram din dator eller mobil och sätta på dig läsglasögon nu. 

I dag, fredag, går det ut en omfattande läsarenkät från redaktionen via mejl där vi vill veta vad du tycker om tidningen, om prenumerationen och vad du värdesätter högst, och inte.

Vad söker egentligen du som köper tidningen i butik? Vill du, som prenumererar på oss i brevlådan, ha fler magasin? Vad tycker du om e-tidningen och hur avgörande är den för att du ska vara digital prenumerant? Vilka delar av vårt innehåll ä-ä-älskar du och vad känns inte längre lika läsvärt?

Alla åsikter är välkomna.

Jag vet att det finns de som är skeptiska och viftar bort dessa läsarundersökningar med argument som: ”De lyssnar ändå inte på mig” eller ”Varför ska jag lägga tid på det?” eller ”Någon annan får ta hand om det där”. 

Det är lätt att hänfalla i det. 

Tar man EU-valet som ett större samhällsexempel är det lätt att skaffa sig en bild av hur det faktiskt ser ut i Sverige. Hur engagerade vi är i vår samtid och vårt folkhemsbyggda samhälle. Vi har rösträtt och fina möjligheter att utöva våra demokratiska rätt på en rad olika vis. Valfriheten kan ibland kännas närmast oändlig. Det gäller inte bara riksdagsval, utan också bensinmack, kreditinstitut och bilfärger. Många länder i världen är inte bortskämda med samma förmånliga möjligheter att påverka sin omgivning. Vissa saknar det helt.

Tyvärr är ”soffliggarna” ett av de största partierna i vårt land. I EU-valet var det förvisso rekord i deltagande 2019, men det är fortfarande inte fler än 55 procent som faktiskt nyttjar sin rösträtt vid en så pass stor och samhällspåverkande händelse.

På Travronden har vi blivit bortskämda med höga siffror på våra läsarundersökningar. Den största användarenkäten under min tid här gjordes 2016, då vi också använde oss av TNS-Sifo för att hitta drivkrafter och värdeskapande innehåll för att börja anpassa tidningen och, framförallt, vårt digitala erbjudande utefter vad målgruppen vill ha. Totalt valde över 10 000 travintresserade personer att medverka i de tre olika delarna som ledde fram till Travronden i dag. 

När nu Travronden Opinion för augusti månad trillar ut i mejlboxarna runt om i vårt avlånga travland hoppas vi så klart på att den ska engagera alla er som läser, har läst eller tänker att läsa oss framöver. Era röster är viktiga för oss.

Väljer man stå över och inte delta missar man inte bara en utsökt möjlighet att förbättra, man förbrukar också sin rätt att komma med åsikter och tankar när något iscensätts. Jag har fått ett och annat mejl genom åren och svarat dem med:

Jag: Vad fyllde du i för alternativ på läsarenkäten?

Läsare X: Alltså den, nä, jag gjorde inte den. Orkade inte.

Mitt råd till alla travintresserade är: Slösa inte bort en chans att delge era åsikter, eller använda era valsedlar för den delen, utan se till att ta de möjligheter ni får, särskilt när avgörande och större saker står på spel. Nu ger vi dig en gyllene chans att vara med och påverka din travtidningen igen, ta den. För alla röster väger lika tungt. Ingen är värd mer än någon annan, vare sig man bor i slott eller koja, eller har en andel i en nybliven starthäst eller äger en hel armada av stjärnor. En person är en röst. Gör din hörd!

Psst. Som alltid finns ett fint erbjudande på Travronden i slutet på enkäten för den som väljer att lägga några minuter av sin värdefulla tid på att delta.

ANNONS


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.

ANNONS