Sveriges ledande travtidning
Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Joakim Svensson:
"Wow – över den siffran går knappast att få"

Publicerad:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

Tack, alla läsare!
Engagemanget som ni visar år efter år slår branschen med häpnad.
– Detta är unikt jämfört med andra tidskrifter, säger Thomas Juhrén på Smart Company som nyligen genomförde en större läsarundersökning på Travronden.

Under april månad skickades en enkätundersökning ut till Travrondens kunder med frågor om hur de ser på produkterna som de prenumererar på eller köper i dag. 556 personer av den statistiskt utvalda deltagargruppen valde att medverka och – enligt Smart Company som genomfört målgruppsundersökningen på uppdrag av Travronden – var engagemanget överraskande stort. Mer väntat var att särskilt många svarande var äldre män som hade läst papperstidningen under mer än tio år.
– Det är få tidskrifter som har så här pass insatta och intresserade läsare, sade Thomas Juhrén, kundansvarig på Smart Company, när resultatet sammanställts.

Av enkäten framgår det att nära sju av tio personer läser samtliga av de drygt 100 pappersutgåvor som ges ut under ett år och att de gör det med stort intresse. Mer än 85 procent konsumerar över hälften av innehållet på ett noggrant vis och nästan var tredje läsare läser tidningen fler än tre gånger. Nästan lika många anser att de får mycket för pengarna. Särskilt nöjda är de kunder som prenumererar på både papperstidningen och tar del av innehållet via travronden.se och Travrondens appar (till exempel e-tidningen).
Det är glädjande att se vilket massivt engagemang det finns för att ta del av våra berättelser och vår journalistik om den svenska travsporten. Publiken på banorna är kanske inte riktigt vad den varit på alla håll längre, men det betyder inte att intresset och hängivenheten kring sporten i allmänhet och spelet i synnerhet har sinat.
Tyvärr blir det allt mer uppenbart att distributionen hemsöker oss. Var sjunde läsare säger att de råkat ut för problem den senaste tiden och i första hand handlar det då om utebliven tidning. Det är både besvärande och irriterande att kvaliteten på en tjänst som vi betalar mer och mer för blir sämre och sämre. Vi gör vad vi kan för att påverka, men alla som har råkat ut för Postnords kris vet vad jag talar om.
Men! Många verkar också väldigt nöjda med både tidning och sajt. Hela 98 procent i kundnöjdhet är en ren och skär fröjd att läsa. Dubbla priser vid travets världskongress och Årets digitala tidskrift i Sverige i all ära, men ett finare betyg än det av betalande kunder är svårslaget.
– Över den siffran går knappast att få. Travronden verkar göra ett bra jobb, skriver Thomas Juhrén i sin analys. Våra redaktörer sträcker på sig, jag lovar.

Jämfört med tidigare års läsarundersökningar som Travronden genomfört, bland annat i samarbete med TNS-Sifo, finns en del förskjutningar i slutresultatet. Fler och fler visar ett starkare intresse för det digitala erbjudandet (e-tidning) och vissa delar av innehållet har vuxit i styrka medan andra inte lockar till sig samma intresse från betalande kunder längre. Överlag finns en ökande förväntan om mer fördjupande och insiktsfullt innehåll som reportage, granskningar och fördjupningar. En annan del som skiljer sig är att intresset för senare och snabbare information i papperstidningen har minskat. Detsamma gäller med angelägenheten av rena nyheter, det har också minskat avsevärt. Båda verkar ha ett uppenbart samband med att penetrationen av uppkopplade mobiltelefoner, surfplattor och datorer har ökat och att nästan alla svenskar i dag har tillgång till internet på daglig basis. Många tar alltså del av det som händer via travronden. se eller andra nyhetskällor, som till exempel Facebook, vilket visas i vår stadigt ökande digitala publik i alla kanaler.

En annan trend är att fler väljer att köpa den tidiga tidningen i veckan än den senare. I olika intervjuer har vi förstått att Travronden verkar utgöra ”den röda tråden”, som större del av Travsverige har som utgångspunkt för att förkovra sig inom travsporten – och analysera kommande tävlingar. Särskilt stort intresse finns det kring spelet och V75 står oförtrutet stark. Så klart. Bidragande till det är sannolikt också att information får minskad relevans och aktualitet i och med den tröga processen att producera, trycka och distribuera en papperstidning. Alla delar tar i dag längre tid än förr och den spridda informationsmängden digitalt har dessutom ökat lavinartat på senare år.
Travronden står inte utanför samhällsutvecklingen.
I den bästa av världar hade jag kunnat redogöra för ännu fler delar av enkäten och djupintervjuerna, för resultatet är värdefullt och viktigt för oss, men av konkurrensskäl är det dessvärre inte möjligt. En del måste vi hålla för oss själva, men du som läsare kan vara övertygad om att vi lyssnar på vad en majoritet av er tycker och uttrycker. Det var för er ’alla travvänners speciella tidning’ en gång grundades och sen har fortsatt att leva i mer än 86 år.
För nej, papperstidningen försvinner inte.
Den ska inte läggas ned.
Vi älskar den minst lika mycket som ni gör.

• Hur kommer då resultaten att användas?
Inom kort börjar vi att skruva på vårt innehåll och våra produkter för att hitta en ännu bättre och mer attraktiv mix. Av tidigare erfarenhet vet vi att ni är öppna för successiva förändringar. Och läsarundersökningar hjälper oss att förstå vad våra lojala och betalande kunder anser bör prioriteras.
• Så vad kan vi då berätta?
En av de större satsningarna som står för dörren är Travronden Spel. Konceptet – som genomsyrar både digitalt och print – är i slutfasen och avsikten är att skapa en spelupplevelse utöver det vanliga. Vi vill helt enkelt göra någonting i hästväg och förväntningarna har inte minskat efter att ha sett de första skisserna. Sajten får du inte missa. Och det kommer ännu fler spännande nyheter från Travronden efter sommaren. Att inte förändras är att ge upp och det har vi inga som helst planer på.
Tack för att du tar dig tid – och trevlig sommar!

ANNONS


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.

ANNONS