Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Joakim Svensson: "Nytt rekord för TR ger pengar tillbaka till travsporten"

Publicerad:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

Trafikrekord på digitala plattformar, ökad omsättning, stark tillväxt av betalande digitala kunder och ökade digitala annonsintäkter.

2017 blev ännu ett rekordår för TR Media.

– Vi har gjort omfattande investeringar i vår digitala tillväxt och genererar ändå ett starkt resultat tillbaka till svensk travsport, säger vd Daniel Livensjö.

TR Media, som ger ut Travronden och tillhandahåller spelprodukter som Spelvärde och statistiktjänster som Travfakta, redovisade vinst för femte året i följd när siffrorna för 2017 fastställdes i årsredovisningen.

Resultat efter finansiella poster blev 5,4 miljoner kronor – vilket är det bästa resultat i bolagets i 86-åriga historia.

– En god lönsamhet är grundförutsättning för att vi ska fortsätta våra satsningar för att sprida travsporten och få ännu fler att älska trav, säger Daniel Livensjö, vd på TR Media.

• Vad händer med resultatet i TR Media?

– Eftersom vi ägs av Svensk Travsport så går hela vårt resultat tillbaka till travsporten.

De digitala intäkterna, från annons- och läsarverksamhet, ökade med 47 procent och står nu totalt för 25 procent av TR Medias intäkter.

Bolagets totala omsättning landade på rekordhöga 112 miljoner kronor och ökade därmed med nära 7 miljoner trots att intäkterna från printdelen av verksamheten minskade under motsvarande period.

Majoritet av det positiva resultat kommer från TR Medias spelprodukter.

– Vi lyckades att accelerera tillväxttakten på de digitala intäkterna under en period där vi tagit betydande investeringar i teknisk utveckling. Satsningarna har slagit väl ut på nästan alla håll, säger Daniel Livensjö.

• Vad är förklaringen till framgångarna?

– Vi har en fantastisk personal. Vi har attraherat stjärnor inom alla områden de senaste åren; foto, marknad, redigering, försäljning, journalister, ekonomi, tipsters och chefer. Just nu känns det som att energin bubblar på TR Media.

Travronden, som getts ut sedan 1932 och är Sveriges överlägset största travtidning, är bolagets största och mest omsättningsdrivande produkt. Den landar på ett nollresultat, trots branschstrukturella utmaningar för papperstidningar och en omfattande omställning av verksamheten.

Med nära 3 000 helt digitala kunder hade Travronden fler betalande kunder vid inträdet i 2018 än vid motsvarande tillfälle föregående år.

– Jag säger som Bo Strömstedt (en Sveriges främsta publicister) ofta sa: "Goda siffror i bokslutet skapar möjligheter för goda bokstäver. Blir bokstäverna sämre kroknar också siffrorna.” Vi är oerhört glada att så många väljer att läsa och betala för Travronden. Utan den grundbulten vore vårt arbete inte hälften så inspirerande och roligt, säger chefredaktören Joakim Svensson.

Under 2017 fick Travronden inte mindre än tre tidskriftspriser. Vid travets världskongress belönades tidningen som ”Bästa sajt” och ”Bästa längre berättande” i travvärlden. Men satsningarna gav även eko utanför travet. Vid den svenska Tidskriftsgalan premierades tidningen som ”Årets digitala tidskrift bland populärpress” i konkurrens med bland andra Café, Filter, Vego, Baaam och många andra starka varumärken. Dessutom har man vunnit Tidningarnas tipsliga på V75 vid två av de senaste tre åren och 2018 toppar nu återigen listan.

– Det är medarbetarna som gör det. Vi har nyligen öppnat en helt ny tv-grupp, tagit in travets bildbyrå TR Bild i vår verksamhet och blivit ännu fler skrivande journalister. Mer är på gång, jag lovar. Allt detta tack vare ett historiskt bidrag från betalande läsare, inte minst det digitala där antalet växer med flera hundra varje månad, säger Joakim Svensson.

Den svenska travsporten står inför en omvälvande förändring. Av allt att döma träder en ny spellag och ett nytt licenssystem i kraft den 1 januari 2019, något som kommer att förändra den svenska spelmarknaden i grunden och innebära nya affärsmöjligheter för TR Media som i dag har åtta-tio travinriktade varumärken i portföljen.

– Under 2018 breddar vi inriktningen på bolaget för att få fler att älska trav. Om vi bara når de redan frälsta så blir de omöjligt att attrahera fler till travsporten. Därför satsar TR Media på att sprida vårt trav innehåll i nya kanaler och dessutom inleds en satsning på sportspel i form av Joker Sport och Överodds.se, säger Daniel Livensjö.

Travrondens chefredaktör, Joakim Svensson, igen:

– Efter ett år med flera tunga satsningar på journalistik och bevakning av travsporten planerar vi just nu för den största spelsatsningen i bolagets historia. För den nyfikna finns redan nu Travronden Spel att se och följa via våra egen sajt och sociala kanaler. Det är en liten start på ett arbete som leds av Gustaf Björck och som vi hoppas ska bli travetspelarnas nya samlingsplats.

JOHANNA REIMERS

FAKTA

Årtal           Omsättning (tkr)       Resultat efter finansnetto (tkr)

2012            66,7                          -4,4

2013            67,5                          0,1

2014            85,2                          1,3

2015            95,8                          1,7

2016            105,4                        3,0

2017            111,8                        5,4

 

ANNONS


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.